2013.g. novembra labākās & sliktākās filmas

Kinoteikumi menesa labakas sliktakas NOVEMBRIS 2013

LABĀKĀS

PIECZVAIGŽNIECES UN ČETRZVAIGŽNIECES:

.

 

The Great Beauty

Vērtējums: 5 / 5

Savā ziņā apbrīnojami, cik organiski Great Beauty apvieno jau minētās Fellini klasiskās filmas ar šogad atkal ekranizēto Frānsisa Skota Ficdžeralda romāna Great Gatsby stilistiku – ballīšu atmosfēras spožumu un postu. Tikai Sorrentino ir izdevies saglabāt skumju cilvēcīgumu, kaut aiz inteliģences un sabiedrības krējuma pūstošās grācijas paslēptu. Filma papildināta ar satīriskām, liekulīgām, asām un pat nepatīkami patiesām sarunām par sarunas dalībnieku būtību. Kā arī ēteriskām, atmiņu pilnām pārdomām par galvenā varoņa jaunību, kad viss šķita svaigs un interesants, vecumdienu apjausmu par izšķiesto laiku, kopā veidojot ārkārtīgi spilgtu un kontrastainu kokteili, kur ikviena sastāvdaļa ir savā vietā un veido perfektu kompozīciju, nu gluži kā filmas ievadā redzamās operatora veidotās kompozīcijas.

.

All Is Lost

Vērtējums: 5 / 5

Visu cieņu 77 gadus vecajam aktierim Robert Redford, kurš pēc tik garas karjeras kino joprojām vēlas piedalīties fiziski grūtos un aktieriski izaicinošos projektos. Tas patiesi pastāsta daudz. Atliek vien uzdot jautājumu, kurš, manuprāt, neizbēgamo lielāko kinobalvu nomināciju dēļ, jāuzdod – vai šajā filmā aktieris atveido kādu īpašu tēlu vai tomēr tas ir pats Redfords nonācis attiecīgajā situācijā. Un ja tā, vai tam ir kāda nozīme, vai uz ekrāna vērojam izdomātu tēlu vai nosacīti reālu cilvēku?

.

Inside Llewyn Davis

Vērtējums: 5 / 5

Brāļiem Koeniem ir izdevies radīt ārkārtīgi labu muzikālo filmu. Tā neiekrīt visās šī žanra un tematikas filmu bedrēs un veikli tām cilpo apkārt, ik pa laikam skatītājama piedāvājot pa kādam skaistam muzikālam priekšnesumam, skumjākam momentam un sadzīviski smieklīgiem atgadījumiem kopumā skumjā, bet sirdi plosoši skaistā filmā. Kannu filmu festivāla žūrijas atzinība un Spirit Award nominācijas nebūs pēdējās šai universālajai filmai.

.

Borgman

Vērtējums: 5 / 5

Nīderlandieša Alex van Warmerdam jaunākā filma, neskatoties uz savu notikumu neizskaidrojumu, skatītāju ierauj acīmredzami sistemātisku, strikti izplānotu notikumu mudžeklī. Veidojas dīvaina situācija – praktiski visu filmas laiku nav saprotams, kas īsti notiek, bet tas izveidots tik meistarīgi un saistoši, ka nav pat būtiski, vai šausminošais, bet filmas pacilājoši komiskā stilā veidotais, fināls nesniedz nekādas atbildes. Izcila aktieru atlase, it īpaši galvenās lomas atveidotājs Jan Bijvoet.

.

Tom at the Farm

Vērtējums: 5 / 5

Kanādas kino brīnumbērns Xavier Dolan radījis izcilu darbu. Pirmo reizi ķēries pie kāda cita darba adaptācijas, Dolans, ieturot sev raksturīgo intonāciju un dialogu stilu, rakstnieka Michel Marc Bouchard lugu izveidojis par drūmi aizraujošu, komiski pacilājošu, teju amerikāniskā garā veidotu kino (brīžam mūzika un ainu secība ir labākajās piecdesmito gadu trileru tradīcijās) ar eiropas kino garšu.

.

Frances Ha

Vērtējums: 5 / 5

Tas ir tik interesanti, ka šķiet caur Gerwigas filmām mēs iepazīstam šo sievieti arvien vairāk un vairāk (jo galu galā viņa tēlo vienu un to pašu tēlu)… ok varbūt tas nav baigais retums, bet šajā gadījumā tas šķiet īpašāk, jo popkultūra vēl to nav noķērusi, ievilkusi savās lamatās un viņa spēj turpināt savu tik brīnišķīgo aktrises karjeru. Par filmu? Noskatieties.

.

Cheap Thrills

Vērtējums: 4 / 5

Kompakts, spēles formai līdzīgs trileris ar ļoti vienkāršu uzstādijumu – ko tu būtu spējīgs izdarīt par lielu naudu, cik tālu ietu, lai vienā vakarā nopelnītu ceturdaļu miljona $. Pieminēšu tikai, ka viss nebeidzas ar uzdevumiem: kurš ātrāk izdzers tekilas glāzi, sadusmos striptīzdejotāju vai iesitīs pa seju bāra apsargam. Ņujorkieša E.L. Katz pilnmetrāžas debija patīkami pārsteidz ar savāktu formu un ieturētu atmosfēru.

.

About Time

Vērtējums: 4 / 5

Lai cik ļoti gribētos pretoties un mazliet iesmīkņāt par piedāvāto bērnišķīgo, bet meistarīgi būvēto sižetu, – biklo rudmati (Domhnall Gleeson) un viņa diezgan neveiklo meitenes (Rachel McAdams) lenkšanas un pēc tam kopdzīves procesu. Kā arī absurdo laika ceļošanas mehāniku. Neviens, kam nav sveša humora izjūta un, lai arī ārkārtīgi forsēts, cilvēcīgs kino (tā labākajā ziņā) sentiments, nespēs pretoties filmas About Time valdzinājumam.

.

Captain Phillips

Vērtējums: 4 / 5

Nevaru nesalīdzināt šo amerikānisma pārpilno stāstu ar nesen redzēto dāņu jūras pirātu drāmu A Hijacking jeb Kapringen. Lai gan aplūkotās situācija ir diezgan līdzīgas, no realitātes un tautai ierasto/zināmo procesu viedokļa skandināvu versija šķiet tuvāka mūsu mentalitātei – bez tur šķiet tikai amerikāņiem raksturīgā vēriena un sirdi aizkustinoša patriotisma. Jā, protams, ir patīkamāk apzināties, ka tava valsts, lai glābtu tavu ādu, piesaistīs divus kara kuģus un tērēs atbrīvošanas operācijai n-tos tūkstošus, bet, tīri izsverot situāciju filmā A Hijacking redzamā naudas grabināšana, vilcināšanās un aprēķina pilnās pārrunas starp kuģa īpašniekiem (naudas turētājiem) un pirātu pārstāvi (inteliģents, kas spēj vienlīdzīgā līmenī komunicēt ar otro pusi), šķiet reālistiskāks situācijas attīstības izklāsts. Diemžēl, arī depresīvāks un daudziem neinteresantāks.

.

Only Lovers Left Alive

Vērtējums: 4 / 5

Interesanti, ka jau no pirmajām minūtēm režisors spēj noformulēt “spēles” noteikumus, kuri šķiet tik pašsaprotami un dabiski realizēti, ka nav jāpatērē laiks tos skaidrojot. Vairāk laika atliek vizuālā tēla atrādīšanai (ieturēta vecišķi brūnos, sārti dižciltīgos un aukstasinīgi zilos toņos) un atsevišķām apzināti neveiklām, bet tik ļoti komiskām, situācijām, kā arī garām pārrunām, kurās, tā starpcitu, tiek pieminēti dažādi vēsturiski fakti un ievērojami cilvēki, kuru dzīves it kā ietekmējis Ādams un viņa izteikti artistiskā daba.

.

Nebraska

Vērtējums: 4 / 5

Sirdi sildoša, ārkārtīgi cilvēcīga un patīkamākā gada komēdija, kas arī pamanās būt drāma. Gandrīz droša pretendente uz lielākajām kinobalvām.

.

The Broken Circle Breakdown

Vērtējums: 4 / 5

Beļģu režisora Felix Van Groeningen stilīgi, pat var dēvēt hipsterīgi, noformētā drāma, kas latviskojot tikusi pie nosaukuma Pārrautais Aplis, ir salīdzināma ar žonglējošu bumbu paraugdemonstrējuma. No vienas puses ārkārtīgi interesantas intonācijas un, kā saka – doto, savienojums ar ļoti smagām, pat eksistenciālām tēmām. Bet no otras puses brīžam pārāk skaidri redzams veidotāju smagā roka veidojot dramatiskos momentus maksimāli sakāpinātus, bieži pāršaujot pāri strīpai (un bīstami pietuvojoties aktieru meistarības robežai), manuprāt tādejādi skatītāju mazliet izsitot no neredzēta, mūsdienīga Eiropas grīngrāsa (kantrī mūzikas atzars) mūziķa un tetovēšanas salona īpašnieces mīlas stāsta veidotās noslēgtās pasaules. Smags, bet ļoti skaists un labskanīgs kino. Visiem, kuri pa gabalu nebēg no folk/country mūzikas, iesaku noklausīties filmas skaņu celiņu.

.

SLIKTĀKĀS

DIVZVAIGŽNIECES UN SLIKTĀK:

.

 

Comrade Kim Goes Flying

Vērtējums: 1 / 5

Mana pirmā (un visticamāk pēdējā) Ziemeļkorejas kino pieredze. Ir sajūta, ka skaties sliktu Padomju laika propagandas filmu (arī vizuāli), kurā ir nulle realitāte un 200% pastāvošās varas un iekārtas glorificēšanas elementi. Interesanti, ka filmā ietilpināta vesela gūzma Holivudas filmu sižetisko elementu, kuri realizēti pamatskolas teātra līmenī un nožēlojami komiskā veidā pat lēkā no žanra uz žanru – kā attiecīgā aina “prasa”. Būtu jāuzjautā, vai Nacionālajai Apvienībai šī filma šķiet gana patriotiska un forma atbilstoša viņu vīzijai par nacionālo kino.

.

Moebius

Vērtējums: 1 / 5

Lai man piedod augstās mākslas cienītāji un Dienvidkorejas režisora Ki-duk Kim talanta beznosacījuma atbalstītāji, bet šo filmu nespēju pieņemt kā nopietnu kino ar spilgtu un pārdrošu stāstu. Ja līdz filmas vidum ļoti savdabīgie notikumi un bezteksta ātrās montāžas ainas šķita labs eksperimentālais kino, tad pēc trešās dzimumloceļu amputācijas un tai sekojošā threesome aina vairāk atgādina slimus murgus ar pamatdomu: kā es varētu nošokēt skatītājus vēl vairāk.

.

The Last Days on Mars

Vērtējums: 1 / 5

Drausmīga paskata (man interesētu kapēc tieši filma izskatījās kā nospodrināta Discovery Channel dokumentālā filma) un drausmīga izpildījuma kārtēja un izteikti nevajadzīgā kosmosa izpētes filma, kur noslēdzas ar “pamācošo” atziņu “tur ārā kāds ir! un Tas ir daudz pārāks par mums”.

.

Alagwa / Breakaway

Vērtējums: 2 / 5

Interesants un ārkārtīgi neveiksmīgs produkts. Skatoties filmu ir pārliecība, ka to režisējuši divi pilnīgi atšķirīgas gaumes un meistarības līmeņa cilvēki. Filmas pirmā daļa ir laba līmeņa drāma par vientuļo tēvu un viņa ne sevišķi paklausīgo dēlu. Notikumi risinās Filipīnās, tātad, arī vide ir gana interesanta, lai visu turpinātu kā iesākts. Bet nē. Režisors pārdalīja filmu divās daļas no kurām otro atveltījis dēla nolaupīšanas un meklēšanas notikumiem, kuri diemžēl ir katastrofāli sliktā līmenī. Pat līdz komiskām klišejām aktierspēlē, mūzikas izvēlē un banāliem slow motion kadriem.

.

Oldboy

Vērtējums: 2 / 5

Sistemātisks korejiešu filmas atstāsts amerikāņu mērcē. Diemžēl mērce asa, bet trula.
Kas žēl, jo režisors varēja izveidot ļoti interesantu un savdabīgu filmu uz šī ne mazāk savdabīgā stāsta pamata.

.

Kill Your Darlings

Vērtējums: 2 / 5

Poterpuikas, aktiera Daniel Radcliffe, izmisīgā vēlme atbrīvoties no visu laiku ienesīgākā kinoseriāla atveidotā tēla. Viņam jau vajadzēja zināt, ka tik ātri tas nenotiks un tādēļ nevajag satraukties. Režisors-debitants John Krokidas, veidojot stāstu par dzejnieku Alenu Ginsbergu, pieļāvis virkni kļūdu un kopumā rezultāts ir tikpat švaks kā nesenā Ginsberga drauga Džeka Keruaka darba ekranizācija On the Road. Nepameta sajūta, ka režisors grib pastāstīt par visu, bet neko tā īsti nepastāstot. Tikai pameta domas un devās tālāk. Rezultātā pat uzlecošā dramatisko lomu zvaigzne Dane DeHaan un Elizabeth Olsen šeit kalpo kā liekas dekorācijas. Rob Epstein, Jeffrey Friedman režisētā filma Howl ar James Franco galvenajā lomā ir daudz sarežģītāks, bet atbilstošāks dzejnieka portretējums.

.

Stalingrad

Vērtējums: 2 / 5

Kino tiem, kuri kino apmeklē vienreiz gadā. Tie neievēros, ka Stalingrad plakāts komiskā veidā ļoti atgādina amerikāņu mitoloģijas – komiksu filmas Atriebēji plakātu. Nedomāju, ka tā ir nejauša sakritība. Tāpat arī vairākas kaujas stilistikā un kareivju izgājienu ziņā nu ļoti atgādina par Atriebējiem un citām supervaroņu filmām. Tāpat vienkāršajam skatītājam, kurš apburts ar Stalingrad glancēto bildi – skaistām miljoniem pelnu un citu gruvešu atlieku lidināšanas pa gaisu ainām un uzfilmētā detalizācijas pakāpi, kas “uzpumpēta” līdzīgi kā tas ir ar HDR stila fotogrāfijās, uz ekrāna redzamais kopumā nešķiet ķīmiski nepatiess, bet gan kā skaista vīzija, pasaka par pieciem kareivjiem, varoņiem un vaļiem, uz kuru pleciem turējās izšķirošās Staļingradas cīņas.

.

The Hunger Games: Catching Fire

Vērtējums: 2 / 5

Cathing Fire un Hunger Games vispār ir skaidri redzama nomācoša vēlme visu pasniegt kā kaut ko episku. Nevis caur centību un radošu izpausmi, bet ar reklāmu, ekspektāciju celšanu un kārtējā kaut kā izcilā izbazūnēšanu. Rezultātā, pat režisora maiņa (tagad un arī uz pēdējās grāmatas divdaļīgo ekranizāciju nolīgts režisors Francis Lawrence, kurš veidojis filmas I Am Legend, Constantine, Water for Elephants) nekādas dižās korekcijas nav viesusi – sanākuši tieši tie paši vēži tikai mazliet spožākā maisā. Kā saka: для любителей.

.

Carrie

Vērtējums: 2 / 5

Šīgada Carrie versija atgādina skolas uzvedumu ar atbilstošu aktierspēli, problēmām, grimu un apģērbiem. Režisora Brian De Palma septiņdesmito gadu filmas dramatisms šeit neparādās ne uz mirkli, ja vien par tādām netiek uzskatītas banalitātes, kas redzamas katrā otrajā šausmu filmā. Filmas kompozīcijai tik nozīmīgais kāpinājums un pāreja no drāmas uz šausminošu trilleri (ne šausmu filmu) šeit ir tik shematisks un izteikti garlaicīgs, ka pat šīs romāna ekranizācijas versijas mērķauditorija – padsmitgadnieki, seansa laikā nepārtraukti dīdījās un vienīgais moments, kad zālē iestājās klusums, bija izlaiduma balles masu slaktiņa laikā.

.

.

Citu filmu vērtējumi atrodami KinoTeikumi sadaļās: Recenzija un Letterboxd dienasgrāmata

.