Aerodium uzrāviena fakts [filma: Pareizi uzlidot]

Aerodium_logo_krasainais_1a2d3cut

Tā vien izskatās, ka dokumentālās filmas “Pareizi Uzlidot” veidotājus ir raustījuši un likuši mainīt filmas formu un ideju tik pat spēcīgi cik tas notika ar filmas galvenajiem varoņiem – Aerodium vīriem, un viņu ceļā uz Expo 2010.

 

Saprotiet pareizi, es esmu liels Aerodium kā firmas, darbības un vizuālā tēla fans. Sākot no viņu uzņēmības darīt lietas, kas ir pilnīgi trakas – lidot pa gaisu Olimpisko spēļu atklāšanā līdz tādam „sīkumam” kā – gaumīgajām telpām Siguldas Aerodium izklaides parkā, viss liek padomāt kāpēc lielākā daļa Latvijas uzņēmumu nevarētu pievērst lielāku uzmanību sava produkta „iesaiņojumam”. Mums taču ik dienu deguna priekšā ir produkti, kas ir pilnīgi sūdi, bet pareizi pasniegti, tie mūs ieinteresē un mēs tos patērējam. Tad kādēļ ir tik grūti mūsu tautiešiem to saprast un labi iesaiņot mūsu tik izdaudzinātos labos produktus? Man vienīgā atbilde ir vēriena un vīzijas trūkums. Latvietim Parastajam liekas gana ar sava produkta izspiešanu uz izklātas saņurcītas avīzes. Un vēlāk demonstratīvi sašust, ka nevienam latviešu preci nevajag. It kā labas pārdošanas pamatprincipi uz Latvijas un pārējās pasaules produktiem būtu dažādi. Mazliet jau ir, bet jūs sapratāt!

 

Atgriežoties pie vēriena un vīzijas, jāatzīst Aerodium galvenajam vīram Ivaram Beitānam tās netrūkst. Šķiet, viņš ir pēdējo gadu spilgtākais latviešu uzņēmējs, kas ne tikai vietējā līmenī pierādīja, ka var un vajag rādīt pigu (lai neteiktu vairāk) vietējiem gangsteriem no valsts orgāniem, kas sevi nekaunas saukt par attīstības virzītājiem Latvijā, bet arī izreklamēja valsti un tās unikalitāti visā pasaulē. Ja par Latvijas valsts vārdu kā tādu tūkstošiem Expo paviljona apmeklētāji atcerējās, visticamāk, vien pāris dienas, tad lidojošos cilvēkus viņi atcerēsies vēl ilgi. Uzskatu, ka ar tādu mazumiņu pietiek, lai tas varētu radīt runas un ieinteresētajiem cilvēkiem pietiekamu motivāciju meklēt informāciju par šo uzņēmumu. Un tas ir viss ko vien var vēlēties no reklāmas un šī pasākuma.

 

Runājot par pašu filmu. No Rīgas kinostudijas mājaslapas www.studio.lv: „Tā ir stāsts, kā cilvēks izdomā un realizē neiedomājamas ieceres… Kas jādara, lai dzīve tā vienkārši nepaiet garām? Kādas grūtības jāpārvar, realizējot vispārdrošākās idejas, un – vai Pekinai būs savs „Eifeļa tornis”, ko veidojuši latvieši?”

 

Izklausās tik labi, cik arī pašai filmai vajadzēja būt. Gluži kā sava veida turpinājums pirms Expo sākšanās klajā nākušās Laimes tehnoloģiju reklāmas:

Vai nebūtu sakārtoti, glīti un gaumīgi, ja daudzi filmā redzētie cilvēki stāstītu visu kas viņiem jāstāsta līdzīgā noformējumā kā šajās Laimes reklāmās? Protams, ik pa laikam pārslēdzoties uz rokas kameras safilmēto unikālo skatu un sarunu ainām. Man liekas, ka tas būtu devis filmai pabeigtāku noskaņu un saprotamāku stāstu un pamatideju.  Tā vietā veidotāji izvēlējās iet parastāku ceļu, miksējot videomateriālus no Ivara Beitāna gaitām Gumijlēcēju klubā ar notikumiem ar Aerodium pirms Expo izstādes posmā. Tādejādi parādot, ka nekas nav mainījies – viņš tad bija traks vīziju realizētājs un ir tāds joprojām. Tajā pašā laikā saglabājot cilvēcīgumu un ikdienišķumu savās darbībās.

 

Jau pie minētajiem materiāliem filmā parādās arī Vara Braslas filmēti inscenēti Ivara Beitāna bērnības un arī nesenas pagātnes notikumi. Tiem filmā vajadzēja veidot stāsta pamatus – uz kā veidojas Ivara Beitāna gaitas un iemesli kāpēc viņš tagad dara to ko dara, bet manuprāt tas nesanāca. Iespējams, vajadzēja kādu aizkadra stāstītāju, kas savilktu notikumus kopā kā vienotu stāstu. Vai varbūt pat iet dokumentālās mākslas filmas Life Cycles veidotāju ceļu, kur principā Shimano, Scott u.c. divriteņu detaļu ražotājfirmas reklamē savu produktu ietērptu skaistā stāstā par dzīves ritumu.

 

Diemžēl es no filmas nesagaidīju to sakoptību un zināmā mērā perfektumu, kas vienmēr ir saistījies ar Aerodium vizuālo tēlu. Iespējams, ka latiņa ir uzlikta pārāk augstu, lai to vienmēr varētu sasniegt vai pacelt vēl augstāk. Iespējams, informācijai par šo filmu vajadzētu būt precīzākai. Kaut kas man nenostrādāja un uztvēru to kā TV sižetu par un ap Latvijas Expo 2010 paviljona celšanu. Kas arī nav slikti!

 

Ja jūs neesiet sekojuši līdzi pēdējā gada Aerodium gaitām, filma būs ļoti interesanta un sniegs gana daudz informāciju par Latvijas politiķu būtību, ķīniešu biznesa kultūru un kas ne mazsvarīgi – viss ir iespējams, vajag tikai mērķi!

No 29.aprīļa dokumentālo filmu demonstrēs kinoteātros “Kino Citadele. Forum Cinemas” un “Cinamon“.