Amazon un citi TV satura zvēri

Amazon-to-Shoot-New-2014-Series-in-4K-409721-2

Līdz ar Netflix – TV šovu arhīva nomas servisa ienākšanu seriālu ražošanas biznesā un pēc viņu pirmā produkta – seriāla Lilyhammer (pilot-sērija tika izrādīta norvēģu TV kanāla, bet pēc nedēļas visa sezona bija pieejama lokālajā Netflix piedāvājumā) gaisa izošņāšanas veiksmīgā procesa, kurš nobruģēja 100 miljonu investīciju nu jau leģendāram seriālu smagsvaram House of Cards, sarosījās arī daži citi naudīgie tieši un ne tik tieši ar TV ekrāniem paredzētā satura izplatītāji.

 

Interneta straumēšanas serviss – NBC, Universal, Disney, ABC un FOX kopuzņēmums, Hulu jau 2012. gadā sāka ražot savu oriģinālsaturu. Sākotnēji tur gan bija vairāk dokumentālo/reality tipa raidījumu sērijas, kur starp veidotāju un raidījumu vadītāju vārdiem atrodami arī plašāk pazīstami, piemēram, komēdijas lauciņā nu jau vairāk bēdīgi slavenais Kevin Smith (Clerks, Dogma, Jay and Silent Bob Strike Back) vada savu kino apskatu raidījums Spoilers un režisors Richard Linklater (Before Sunrise, Scanner Darkly, Boyhood) režisē aizmirstu un nepietiekami iepazītu kultūrvēsturisku vietu pētniecības raidījumu Up to Speed. Runājot par Hulu, nedrīkst nepieminēt viņu veidoto seriālu un aizvadītā gada vienu no veiksmīgākajiem komēdijseriāliem The Wrong Mans. Kā arī gaidāmo seriālu Housewives of Orlando – Saturday Night Live skeču un The Real Housewives of Orange County mutāciju, parodiju realitātes šoviem, kas varētu izdoties salīdzinoši populārs šovs.

 

Otrs zīmīgākais un ar lielām investīcijām TV biznesā ienākt gribošais ir gigants, interneta veikals Amazon. Viņu jaundibinātā kompānija Amazon Studios salīdzinoši neilgi pēc darbības uzsākšanas deva iespēju lojalitātes programmas Amazon Prime (dažās valstīs kā Amazon Premium) kā arī citiem (Amerikā dzīvojošiem; pārējo valstu iedzīvotāji paši zina kur meklēt) interesentiem novērtēt, kā paši dēvē, pirmo Amazon seriālu vilni. To bija vairāk kā desmit. Sākot no bērniem paredzētiem animācijas raidījumiem līdz pat Holivudas filmas Zombieland seriāla versijas un politiskā komēdijseriāla Alpha House ar omulīgo aktieri John Goodman galvenajā lomā. No tiem pilnu sezonu Amazon apstiprināja Alpha House, Betas un pāris bērnu šovu. Par to popularitāti un panākumiem grūti spriest, jo legāli apskatīt seriālus var tikai Amazon Prime abonementi, turklāt, līdzīgi kā Netflix vadība, arī Amazon tā īsti nesaka skatījumu skaitu, kas varētu būt kaut kas līdzīgs ierastās televīzijas popularitātes rādītājs – reitingi. Gluži vienkārši – viņiem nevienam nav jāatskaitās. Vienīgā informācija, kas varētu liecināt par šī jaunā satura popularitāti, ir Amazon Prime abonementu skaita pieaugums un tas esot ļoti iespaidīgs. Tiek minēts pat 200% kāpums.

 

Ir tikai loģiski, ka Amazon un viņu meitas uzņēmums Amazon Studios neapstājas pie sasniegtā un turpina – pāris nedēļas atpakaļ klajā tika laists viņu seriālu pilotsēriju “otrais vilnis”. Šoreiz skaita ziņā pieticīgāks – desmit šovi. Pieci no tiem paredzēti bērniem (acīmredzot gana lēti un gana peļņu nesoši lai tiktu ražoti tādā apjomā). Bet otrs piecinieks sakārtots ar sadaļām Comedy un Drama (trīs komēdijseriāli un divi “drāmas”).

 

Jāatzīst, ka otrais “vilnis” ir daudz labāks nekā pirmais. Patiesi TV seriālu cienītaji atradīs sev kādu tīkamu kumosiņu. Visiem komēdiju seriāliem ir kopējā iezīme. Tie ir, pateicoties kabeļtelevīzijas HBO jaunradei, lielu popularitāti ieguvušie komēdij-drāmas seriāli, kur nav izteiktas vietas smiekliem un no atsevišķām ainām salipināts sižets. Viss nav tik saspīlēts un mākslīgs kā ierastajos sit-com, kuriem kā norāda pēdējo gadu reitingi un jauno sit-com kancelēšanas apjomi, ir pienācis kaut kāds loģisks gals.

 

No trim komēdijseriāliem The Rebels un Mozart in the Jungle savā ziņā ir rāmi un ne ar ko īpašu izcelties negrasās. Ja nu vienīgi ar pašu uzstādījumu kā tādu. The Rebels vēsta par ļoti turīgu atraitni, kurai pēc vīra nāves jāpārņem savās rokās kādas Amerikāņu futbola komandas groži. Savukārt Mozart in the Jungle galvenais āķis ir meksikāņu aktieris Gael García Bernal un cienījamais brits Malcolm McDowell, kuri abi atveido diriģentus. Visi notikumi risinās par un ap klasiskās mūzikas izpildītājiem. Seriāla scenārija autori ir Roman Coppola un Jason Schwartzman, kas teorētiski dod cerības, ka seriāls varētu attīstīties Bored to Death virzienā. Pagaidām tas gan nebija redzams, un ja jāsalīdzina, tad vairāk atgādināja tādu stipri nodrillētu vieglā komēdijas atmosfērā ieturētu Sex and the City stilu. Viscerīgākais no komēdijas sadaļas ir režisores Jill Soloway (Afternoon Delight) veidotais seriāls Transparent, kurš vairāk ir ar drāmas novirzienu nekā komēdijas, bet kā jau minēju, HBO stils nosaka kopējo seriāla intonāciju, kur klasiskas drāmas sižets tiek papildināts ar komiskām frāzēm un izdarībām. Principā, šis ir vienīgais seriāls, kuram redzu jēgu paturpināt iesākto stāstu.

 

Ar Amazon Studios otrā viļņa “Drama” piedāvājumu ir dalītas jūtas. Seriāls The After ir kādreizējā superseriāla X-Files radītāja Chris Carter jaunākais izstrādājums. Pilotsērija piedāva ārkārtīgi daudz notikumu, lokāciju un kolorītu varoņu, kas kopumā stipri atgādina visiem zināmā seriāla Lost atmosfēru. (It kā) postapokaliptiskā noskaņā ieturēts mistisku sakritību caurvīts notikumu virpulis skatīšanās laikā ir gana interesants, bet, ja tā godīgi, viss šķiet mazliet par vienkāršu un jau kaut kur redzētu. Turklāt, neskatoties uz dažādo tēlu klātbūtni, ļoti trūkst galvenais varonis – āķis. Tajā pašā laikā otrajā nopietno seriālu kategorijā ievietotā seriālā Bosch ir spilgts un teorētiski interesants tēls tā centrā, bet diemžēl arī tas nespēj stāstu par skarbu un nesmukās lietās iesaistīta, bet taisnīga policistu pacelt augstāk nekā “viduvēji labi” līmenī. Attiecīgi, abi seriāli ir “nav slikts, skatīties var” kategorijā, bet vai vēlēšos pie tiem atkal un atkal atgriezties – diezvai.

 

Tā vien izskatās, ka Amazon arī ar otro piegājienu nebūs pat pietuvojies Netflix un viņu House of Cards, Arrested Development un Orange is New Black panākumiem, bet šķiet, ka tas viņus diezgan labi apmierina un nedzīs panikā – kaut kādos nepārdomātos, izmisuma un ātru kļūdu labošanas pasākumos. Pie tam, paralēli seriālu ražotnei Amazon Studios ir uzsākuši arī pilnmetrāžas filmu veidošanu.

 

Pavisam nesen arī giganta Microsoft paspārnē esošā kompānija Xbox – videospēļu un spēļu konsoļu izstrādātāja, paziņoja, ka arī viņi izmēģināšot spēkus TV ekrāniem paredzētā satura ražošanā. Viņu pirmais kucēns būšot uz slavenā repera Nas dzīvi balstīts komēdijseriāls. Jā, diezgan jokains gājiens. Bet tad jau redzēsim, kas tur sanāca un kas nē. Kā arī viņu ilgi plānotais un lolotais spēles Helo live action seriāla projekts joprojām ir zem “cerīgi” zīmoga un aizgājušajā vasarā pat tika paziņots, ka lielrežisors Steven Spielberg piedalīsies tā veidošanā (kā producents). Otra spēļu konsole – Playstation, kas ir giganta Sony paspārnē, neguļ uz lauriem un arī gatavo savu seriālu. Viņi iecerējuši ekranizēt grafisko noveli Powers, kas vēstīs par detektīviem un viņu piedzīvojumiem sastopot cilvēkus ar pārdabiskām spējām.

Domāju, ka nebūs ilgi jāgaida, līdz Google, Apple (un tad jau arī Samsung) sāks veidot seriālus un filmas.

.