An / Sweet Red Bean Paste Kannu kinofestivāls 2015

“Sentaro runs a small bakery that serves dorayakis – pastries filled with sweet red bean paste (“an”). When an old lady, Tokue, offers to help in the kitchen he reluctantly accepts. But Tokue proves to have magic in her hands when it comes to making “an”. Thanks to her secret recipe, the little business soon flourishes… And with time, Sentaro and Tokue will open their hearts to reveal old wounds.”

Nav noslēpums, ka Āzijas reģiona autoru filmas, lai arī ar atsevišķiem spilgtiem izņēmumiem, vienmēr bijušas tā teikt izteikti nišas “produkti”. Vienalga, vai tās ir mazas, kompaktas drāmas, skarbas šausmu filmas vai episki lielmēroga kautiņgrāvēji. Teritoriāli lielākas daļas pasaules auditorijai tās iet secen. Gluži vienkārši nav daudz kino izplatītāju kompāniju, kas spētu viņiem finansiāli izdevīgā veidā piedāvāt šī reģiona kino, teiksim, Amerikā vai Krievijā. Šī atpazīstamības un pieejamības problēma ir abpusēja, proti – tikai salīdzinoši ļoti maza daļa pasaules kino nonāk līdz Āzijas reģiona kino skatītājam.

Bet, tā kā dzīvojam interneta laikmetā, tā nav liela bēda – kas meklē, tas atrod. Ja šāda pieeja nav pieņemama, cits, efektīgs veids kā noorientēties šī reģiona kino piedāvājumā, ir rūpīga filmu festivālu repertuāra izpēte un filmu recenziju uzmeklēšana. Jau tradicionāli no eiropas filmu festivāliem tieši spozmes pārpilnajā Kannu filmu festivāla repertuārā nonāk plašākais Āzijas reģiona jaunā mākslas kino piedāvājums. Arī šis gads nav izņēmums.

Šīgada Kannu filmu festivāla Un Certain Regard programmas atklājējfilma ir japāņu autores darbs. Režisore Naomi Kawase Kannās ir īpaši iecienīta un mīlēta. Viņas jaunākais darbs, kas seko viņas pagājušā gada filmai Still the Water, kas bija iekļauta Kannu filmu festivāla galvenajā programmā – piedalījās konkursā par galveno Palm d’Or balvu, An jeb Sweet Red Bean Paste, kritiķuprāt ir autores daiļradē plašai auditorijai visvieglāk uztveramas darbs. Kas nozīmē, ka ļoti iespējams kāds filmu izplatītājs to iegādāsies izplatīšanai Eiropā vai pat ASV.

An ir gandrīz divās daļās pārdalīts, lēns stāstījums par kādu vecu kundzi un japāņu “ielu ēdiena” dorayaki pankūku ceptuves pavāra draudzību. Bet īstenībā labi pazīstamā poētiskā kino izplildijumā ar ēdiena gatavošanas kino apakšžanra īpašo pievienoto, izteikti gardo, piedevu, An atgādina caur apkārtējās dabas vizualizācijas prizmu novērtēt grūtās ikdienas, kaut mazos, bet brīnišķīgos momentus. Kā arī apetetelīgi uzfilmētās ēdiena gatavošanas ainas, kas aizņem krietnu daļu filmas raidlaika, tiek pasniegtas ar mērķi salīdzināt to ar dzīves uztveri – visu darīt rūpīgi, ieklausīties apkārtējos un izbaudīt to, kas ir.

Kaut An ir patīkama filma, tai ir mazliet smagnēji un tikai filmas otrajā daļā “iznests” drāmas elements.  Kā arī viens pilnīgi lieks personāžs un viņa stāsta līnija, kam nav tiešas saistības ne ar ēdienu, ne dabu… pat ne īsti ar vēstīto dzīves uztveri. Tas atšķaida stāstījumu un filmai zog veiksmīgo ēdiena gatavošanas, dabas un dzīves uztveres sasaisti.

Vērtējums: 3 / 5

 

 

CREDITS
Naomi KAWASE – Director
Naomi KAWASE – Script / Dialogue
David HADJADJ – Music
Tina BAZ – Film Editor
Roman DYMNY – Sound
Boris CHAPELLE – Sound
Olivier GOINARD – Sound
Eiji MORI – Sound
AKIYAMA Shigeki – Director of Photography
HEYA Kyoko – Set decorator

ACTORS
NAGASE Masatoshi – Sentaro
KIKI Kirin – Tokue
UCHIDA Kyara – Wakana