Beznosaukuma triller-seriāla kārtējā sērija [filma: The Counselor / Advokāts]

Kaut kas ir nogājis greizi. Vai nauda valda pār veselo saprātu (protams, kā tad bez tā!) vai vecā labā ideju un talantu, kas tās realizē, trūkuma štelle ir sasniegusi jaunu līmeni – nu jau ne tikai vecmeistari aktieri (es domāju, ka man nevajag minēt vārdā – katram mums ir savs lielaktieris, kas pēdējos gados ir piedalījies filmās, kuras nevar nosaukt par neveiksmēm, bet atklāti par draņķiem jau pēc to būtības), bet tagad arī režisori, kuri sen nopelnījuši leilmeistara vimpeli, viens pēc otra vairs nespēj radīt filmas, kas būtu viņu statusam atbilstošā līmenī.

.

Diskutēt par to, vai šīs filmas ir radītas speciāli tieši tādas un ne citādākas vai apakšā – režisora sarkasms par pastāvošo kārtību kinoindustrijā un izklaides sfērā vispār slēpjas īstais produkts, nomaskēts zem čaulas, uz kuru diemžēl tad arī 90% filmas skatītāju blenž, var ilgi un dikti. Un varbūt, ka pat dažos gadījumos šādai diskusijai ir pamats. Bet man, godīgi sakot, šķiet, ka liela daļa vecās gvardes aktieru un režisoru nespēj atvadīties no aroda ar godu un tukšgaitā turpina darboties sev labi iestrādātajas sliedēs. Loģiski, nepārtraukti regresējot. Kurš straujāk, kurš ne tik ļoti, kurš acīmredzami, bet kurš vēl labi maskējas – tas pat nav būtiski.

.

Brian De Palma, Oliver Stone ir tikai daži režisoru vārdi, par kuru darbu kvalitāti turpmāk izvairīšos runāt tagadnes formā. Šai strauji augošajai kompānijai, nu jau gandrīz droši, varu pievienot arī filmas The Counselor, kas pulcējusi kārtējo aktieru supertrupu (Brad Pitt, Michael Fassbender, Javier Bardem, Penélope Cruz, Cameron Diaz) autoru Ridley Scott. Ja, viņa iepriekšējā filma Prometheus “kvalitāte pār filmas jēgpilnumu/vajadzīgumu” vēl bija notušēta zem skatītāju izmisīgās vēlmes pēc jauna sci-fi filmas no paša Alien un Blade Runner autora, un iespējamā Alien stāsta aizsākuma plīvura, kas deva nebeidzamas spekulācijas un diskusiju gūzmu, tad jaunākais trilleris The Conselor paver pavisam citu, diezgan skaidru, bildi par to, ko mēs varētu arī turpmāk sagaidīt no šī režisora.

.

Tie būs ļoti pieklājīgi, augstas tehniskās kvalitātes produkti, kas, diemžēl, no kopējās filmu plūsmas neatšķirsies un tiks aizmirsti tikpat ātri kā uzradušies. Un vienīgais veids, kā skatītāju īso atmiņu atsvaidzināt un ar lielu pompu pārdot šī režisora jaunāko (tā vien izskatās, ka režisors ir iegājis darba ritmā – viena filma gadā) darbu, būs, kārtējo reizi noplivinot tekstu “no Alien, Blade Runner, Black Hawk Down (utt. un utml.) autora”.

.

Ridley Scott jaunākā filma nevar izpalikt bez salīdzinājuma ar neseno Savages. Abās notikumi risinās ap narkotiku biznesu, ir novākta labu un smuku aktieru blice, kas nu māžojas, kā vien māk, lai radītu iespaidu, ka tā patiešām arī šajā paralēlajā pasaulē – narkotiku loģistikas biznesā, lietas notiek. Jāatzīst, dažiem aktieriem arī sanāk. Varbūt ne obligāti es noticu, ka šādi tipāži un viņu vārsmas varētu eksistēt reālajā dzīve, bet gana kolorīti priekš kārtējās pasakas ar nosaukumu “dzīvē kā kino” (vai otrādi).

.

Bez šiem pārspīlētajiem un klaunveidīgajiem tipāžiem abās filmās arī nekā daudz nav. Ja Savages bez šiem tēliem nav nekas vairāk kā prastu aktierīšu TV noveles tipa pārdzīvojumi uz kārdinošās, bet, kā izrādās (ak!) tik šausminošās pasaules fona, tad The Counselor bez (kārtējās!) Javier Bardem frizūras spilgtā tēla un viņa ekrāna draudzenes Cameron Diaz, femme fatale, pārlieku uzspēlētā seksapīluma filma nav vairāk kā parasta (nesaku, ka obligāti slikta) trillera/spriedzes seriāla kārtējā sērija, kurā ir bijusi tā izdevība noreklamēt jaunu, zināmām aprindām interesējošu, produktu (lai vai kā viņu filmā dēvēja) – rīkļu rāvēja cilpu.

.

Līdzīgi kā nesenajā, kopumā simpātiskajā, spiegu trillerī Möbius, arī ar The Counselor it kā viss ir kārtībā, bet tajā pašā laikā trūkst kaut kā būtiska, lai tā kļūtu par pietiekami labu filmu, un par to atcerētos arī pēc 5 un 10 gadiem. Ja minētajā Jean Dujardin un Tim Roth duēlī trūka scenārija virtuozitātes, kas sniegtos tālāk par reālās pasaules nosacītu pārcelšanu uz kinoekrāniem, tad Ridley Scott jaunākā filma tā vien kliedz, cik ļoti garāmejošs produkts tas ir arī pašam tā radītājam. Viss ir tik redzēts, standartīgs un ar vienaldzīgu izpildījumu, ka pat izcilajiem aktieriem šeit vairāk kā viņu etalonizgājieniem nav vietas.

.

Tāds, no aktieru un visu pārējo iesaistīto puses, “atnācu, izdarīju, aizgāju” produkts. Slikti vai labi, to vērtējiet pēc savas saprašanas, bet man ar šiem tīra biznesa un inerces pēc radītajiem veidojumiem ir problēmas.

stars 3