Citāds romantiskais kino [filma: Her / Viņa]

Kaut šķiet lieki, bet tomēr, jāatgādina tiem, kas nezina – Spike Jonze jaunākā filma Her nav nekas sintētisks un tikai “nākotnes cilvēkiem” uztverams. Tā nav no zinātniskās fantastikas filmām aizgūtu elementu turpinājums – līdz stereotipa prastumam nolietotu mākslīgā intelekta saskarsme un mijiedarbība ar reālu cilvēku. Jūs nedzirdēsiet “Selma, vizuālo režīmu!” līdzīgas frāzes, puscaurspīdīga cilvēka apveidu halogrammas, kā arī nebūs neidentificējamas balss enciklopēdiski monologi.

.

Režisora Spike Jonze ceturtā filma Her ir viņa pirmā filma, kuru sarakstījis pats. Pirmās divas, Being John Malkovich un Adaptation, tapa ciešā sadarbībā ar scenāristu Charlie Kauffman (Synecdoche, New York, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Confessions of a Dangerous Mind), bet Where the Wild Things are tapusi kopā ar Away We Go un Promised Land scenāristu Dave Egger. Kā filmas papildus informācija – “A Spike Jonze Love Story” vēsta, viņa jaunākā filma Her ir dziļi personīgs stāsts.

.

Daudzi uzskata, ka Her ir Spike Jonze atbilde uz viņa bijušās sievas, arī režisores, Sofia Coppola filmā Lost in Translation stāstīto. Abu filmās nolasāms daudz nepasacītā un nesaprastā. Jūtama vēlme pateikt pārdzīvoto atšķirīgajos atsvešināšanās ceļos savstarpējās attiecībās. Bet, ja arī nav zināma Sofia Coppola filma vai vispār fakts par režisora izjukušo laulību, tas ne mazākā mērā netraucē uztver filmu.

.

Savā būtībā Her ir romantiskā komēdija ar ārkārtīgi izjustu un dabīgu stāstījumu, kas spēj uzrunāt jebkuru. Lai jūs nebiedē žanra “romantiskā komēdija” stereotipiskie uzstādījumi un paredzamās situāciju izspēles, vēlos atzīmēt, ka Her šo žanru paceļ pavisam citā, daudz skaistākā un metaforiskā līmenī, kur smukģīmīšu (nejaušā) satikšanās, iemīlēšanas, sastrīdēšanās un atkal salabšana, lai dzīvotu kopā mūžīgi mūžos, ir pilnīgi lieki instrumenti. Šajā filmā galveno vīriešu tēlu Theodor atveido aktieris Joaquin Phoenix, kurš nav bijis pat tuvu pasaules skaistāko aktieru sarakstiem, bet galvenās sievietes tēls filmā tā arī nekad netiek parādīts. T.i. mēs dzirdam tikai viņas balsi. Protams, šai neierastajai situācijai mazliet palīdz tas, ka mēs visi ļoti labi zinām balss īpašnieci, aktrisi Scarlett Johansson, kura ierunājusi (aptuveni 14ās paaudzes iPhone Siri), aizstājot daudz mazāk pazīstamo aktrisi Samantha Morton.

.

Vai tā ir sakritība, ka Sofia Coppola filmā Lost in Translation galveno sieviešu lomu arī atveidoja Scarlett Johansson?

.

Sākotnēji filma var šķist ideālistiska otrās pusītes fantāzija, kura veidota pēc paša ieskatiem un iegribām. Bet, stāstam attīstoties kļūst skaidrs, ka fantāzijai un ideāliem šeit kļūst arvien mazāk vietas un priekšplānā izvirzās pretējā dzimumā neizskaidrojamais, noslēpumainais, galu gala neizprotamais. Par to arī liecina filmas angliskais nosaukums, kurš, manuprāt, apzināti nav She, bet gan Her – distancēts un novērojošs raksturojums.

.

Filma Her attāli līdzinās mūsdienīgam (mazāk futūristisks) un humanizētam Aizeka Azimova stāsta “Es, Robots” pārstāstījumam ar vieglumu un patīkamo netālās nākotnes Losandželosas vizualizāciju, kur šķietami visi mazliet apdullināti, sapņainām sejas izteiksmēm pārvietojas pa saules siltajos toņos krāsotām ielām un dzīvokļiem, bet gluži tāpat kā mēs un cilvēki dzīvojuši gadsimtiem pirms mums, saskaras ar tām pašām savstarpējo attiecību fāzēm un to izsīkumiem, kurus ideālā veidā izskaidro arī Spike Jonze Her jeb Samantha: It’s like I’m reading a book… and it’s a book I deeply love. But I’m reading it slowly now. So the words are really far apart and the spaces between the words are almost infinite. I can still feel you… and the words of our story… but it’s in this endless space between the words that I’m finding myself now. It’s a place that’s not of the physical world. It’s where everything else is that I didn’t even know existed. I love you so much. But this is where I am now. And this who I am now. And I need you to let me go. As much as I want to, I can’t live your book any more.

.

Vertējums: 4 / 5

.

 .