Dumpis ir ieradies [filma: Hesher]

Hesher

Joseph Gordon-Levitt atveidotais Hesher tēls-simbols ir katra cilvēka neiztrūkstošā dumpinieciskā puse. Tā puse, kas pārāk bieži, sabiedrības pieņemto uzvedības standartu dēļ, tiek apspiesta. Tā puse, kas bieži rada balansu dzīvē un ievieš taisnīgumu lietās. Tā puse, kas ir tik patīkama, jo nav toleranta un necenšas izpatikt visiem.

***

Hesher bez liekiem paskaidrojumiem un loģikas uzrodas un sāk dzīvot nelaimi piemeklējušā ģimenē. Sākotnēji ģimenes locekļiem rodas jautājumi kāpēc viņš ir ieradies, ko viņš grib un kad ies projām, bet neilgi pēc tam jau visi atkal ir ieslīguši savās „pēcnelaimes nodarbēs” – tēvs sērās par avārijā bojā gājušo sievu caurām dienām guļ viesistabas dīvānā, dēls neizskaidrojamā vēlmē skraida apkārt mēģinot atgūt avārijā sadragāto automašīnas vraku, vecāmamma neizsīkstošā pienākuma sajūtā rūpēties par ģimenes locekļiem. Bet ne uz ilgu laiku, jo Hesher ir atnācis ieviest ģimenē „kārtību”! Lai to panāktu, trauki un stikli plīsīs, mašīna sadegs un (protams) asinis tecēs.

***

Protams, Hesher labāk būtu nostrādājis kā metafora, kā iekšējais spēks… kā rezultāts, kad kārtīgi tiek sapurināta pelēkā, jeb šajā gadījumā melnā ikdiena. Bet diemžēl cik simbolisks viņš bija filmas sākumā tik reālistisks un, kas visskumjāk – cilvēcīgs, viņš bija filmas izskaņā. Priekš mazas un neatkarīgā kino standartiem atbilstošas filmas viņi varēja atļauties būt tikpat netoleranti un neparedzami kā pats Hesher tēls. Varēja parādīt vidējo pirkstu standartiem gluži kā uz Hesher muguras redzamais tetovējums, un izveidot visu filmu tikpat mistisku,  neparedzamu (bet dziļi iekšā paredzamu) un patiesi griezīgu kā filmā dzirdamās agrīnās Metallica dziesmas.

 

Filma būtu bijusi perfekta saglabājot to rokenrolu un anarhiju, kas nāca ārā no Hesher pirmajā (iepazīstināšanas) filmas trešdaļā, bet diemžēl sāka pajukt tiklīdz Hesher uzradās jūtas un gudrākā čomiņa telpā loma. Lai arī tas tika pasniegts savādāk nekā ierasts, tomēr traucēja stila tīrībai. Nemaz jau nerunājot asarainajām acīm un palēninātajiem kadriem filmas pēdējos kadros.

***

Neskatoties uz daudzajām kļūmēm un neveiksmēm kas piemeklējušas šo filmu, tā ir ļoti baudāma komēdijdrāma ar galveno tēlu, kāds citās filmās labākajā gadījuma pavīd vienā vai divās ainās.