Everest Sapņi piepildās astoņu kilometru augstumā

Islandiešu režisors Baltasar Kormákur, kurš uzsāka savu pilnmetrāžas filmu karjeru 2000. gadā ar filmu 101 Reykjavík, kino festivālu un kino gardēžu aprindās bija labi vērtēta un nevarēja sūdzēties par panākumiem. Arī viņa nākamā filma The Sea tika uzņemta entuziastiski. Vairāk gan lokāli – Islandē – tur filma saņēma visas iespējamās Edda Awards balvas. Bet tad, 2005. gadā viņš pievienojās to Eiropas, vai precīzāk, ne amerikāņu režisoru grupiņai, kuriem ir dota iespēja izmēģināt spēkus Holivudas mēroga projektos.

Sākumā Kormakur veidoja tikai izteiktus, tā saucamos, straight-to-DVD tipa trilerus ar otrā un trešā ranga Holivudas aktieriem galvenajās lomās. Bet tad viņu pamanīja producents un aktieris Mark Wahlberg. Pāris gadu laikā tapa filmas Contraband un 2 Guns. Abas ar aktieri Mark Wahlberg galvenajās lomās. Atšķirībā no daudziem jo daudziem gadījumiem, kad režisoru adaptācija gaužam atšķirīgas industrijas spēles noteikumos izvēršas par apkaunojošu izgāšanos, Kormakur izdevās izķepuroties. Holivudas studiju lielvīri viņam ir noticējuši un uztic arvien jaunus un jaunus vidēja lieluma budžeta (~50 milj. $) projektus.

Viņa jaunākā filma Everest ir stāsts par šīs, pasaulē augstākās, virsotnes 1996.gada alpīnistu sezonu, kurā gāja bojā 12 cilvēki, un līdz pat 2014. gadam (aizvadītajā gadā sniega lavīnā gāja bojā 18 cilvēki) uzskatīta par vistraģiskāko sezonu. Filma balstīta uz žurnālista Jon Krakauer grāmatas Into Thin Air (grāmata izdota arī latviešu valodā) un teksasieša Beck Weathers grāmatas Left for Dead aprakstītā apkopojumu. Abi šie vīri piedalījās šajā bēdīgi slavenajā ekspedīcijā.

Sākotnēji filmā Everest galveno lomu bija plānots tēlot aktierim Christian Bale un tā bija iecerēta kā uz ekspedīcijas galvenā vīra Rob Hall fokusēts stāsts. Ar mērķi izzināt viņa rīcības motivāciju un pārdzīvojumus ekspedīcijas laikā. Cik nu tas ir iespējams. Jo kā zināms, viņš no kalna neatgriezās un ekspedīcijas juceklīgākajā periodā, kad gājiens sāka atpalikt no ieplānotā laika plāna un visi tā dalībnieki strauji uzsākušā negaisa dēļ kur nu kurais bija “iesprostoti” uz kalna, viņš bija kopā ar diviem citiem bojā gājušiem ekspedīcijas dalībniekiem.

Pēc tam, kad Christian Bale no lomas Everestā atteicās par labu Mozus lomai Ridley Scott filmā Exodus: Gods and Kings, un viņa vietā nāca daudz zemāka ranga aktieris Jason Clarke, režisors Baltasar Kormakur šaubās par jaunā aktiera komercpotenciālu pilnībā mainīja filmas uzbūvi. Jaunais plāns ietvēra spēcīgu filmas akcenta maiņu – no stāsta par ekspedīcijas vadītāju tā pārtapa par grupas stāstu, kur katram alpīnistam ir atvēlēts savs brīdis paspīdēt.

Bet, kā jau pēdējos gados daudzkārt pieredzēts, spēcīga aktieru trupa, un filmai Everest tāda noteikti ir – John Hawkes, Emily Watson, Sam Worthington, Keira Knightley, Josh Brolin, Robin Wright, Michael Kelly un Jake Gyllenhaal, negarantē spēcīgu kinodarbu. Lai arī teorētiski slavenu aktieru vārdi filmai nodrošina cilvēku interesi un labus pirmās filmas izrādīšanas nedēļas nogales kases ieņēmumus, režisoram ir jāpaveic neapskaužami grūts darbs, lai filmas stāsts nesadrumstalotos un nekļūtu par atsevišķu tēlu sacītā un veikumu demonstrāciju.

Diemžēl Everest nav šāda (ansambļa) tipa filmu uzbūves veiksmes stāsts un tajā pieļautas visas iespējamās kļūdas, kas padara visu iesaistīto talantu veikumu praktiski bezjēdzīgu. Neviens no tēliem neveido priekšstatu par reālu cilvēku. Kaut arī gandrīz vai katram ir atvēlēts brītiņš izpausties tēlu arkas ir tik viendimensionālas – novienkāršotas līdz nobružātiem stereotipiem, ka līdzi pārdzīvojums ir praktiski neiespējams. Turklāt potenciāli procesuāli interesants un intensīvs stāsts tā spraigākajos momentos atšķaidīts ar sentimentu, kam tā īsti nav pieķeršanās vietas. Ja nu vienīgi vispārināts pārdzīvojums par cilvēkiem, kuri neatgriežas pie savām ģimenēm, jo gājuši bojā, piepildot savu dzīves kvēlāko sapni.

Cits filmas Everest aspekts, iespējams daudziem svarīgāks, par stāsta konstrukciju un aktierspēli, filmas vizuālais noformējums vairumā gadījumu ir pelnījis uzslavas. Grandiozie kalnu apjomi un ielejas ieguvušas ļoti telpisku skatu un plašums, kas paveras ekspedīcijas dalībniekiem patiešām saviļņo. Kā arī komercfilmai raksturīgais spriedzes ainu virtuozais filmēšanas paņēmiens, kad kameras laižas pāri sniegotajām ielejām un stindzinošajiem bezdibeņiem, un rinķo ap grūtībās nonākušo galvām, ir elpu aizraujošs. Tā kā šo filmu nenosauksi par sevišķi informatīvu – filmas skatīšanas laikā nepamet sajūta, ka ekrāna notikumos ir tik daudz nepateiktu detaļu, tā pilnīgi noteikti kalpo kā labs uzskates materiāls citām ar informāciju par kalnā kāpšanu bagātākām filmām.

P.S. Ja vien ir tāda iespēja, filmu vēlams skatīties bez 3D efekta, jo šī tehnoloģija žilbinošās kalnu virsotnes padara viegli bēšīgas.

Vērtējums: 2,5 / 5