Film noir mutācija [filma: Keyhole / Atceries Ulis! Atslēgas caurums]

Keyhole01

Pašā pamatāGuy Maddin filmaKeyhole ir šausmu un mistēriju filmās bieži izmantotais motīvs par sagūstītiem spokiem un dvēselēm, kas dažādu iemeslu dēļ netiek aizsaulē un, visādi izdaroties, neliek mieru dzīvajiem. Arī šeit kā ierasts notikumi risinās vecā baisā slikti apgaismotā mājā. Bet!

Film-keyhole-600x400

Viss nav tik vienkārši un nodrillēti truli, kā varētu izklausīties. Keyhole ir ārkārtīgi spilgts un noskaņās visprecīzākais murga ekranizējums, kādu esmu redzējis. Ainas un kadrējumi plūdeni virknējas, ne vienmēr veidojot loģisku (nu vismaz man) un tveramu domu gājumu. Milzīgi tuvplāni un skaistus drūmas noskaņas fotogrāfijām līdzīgus kadrus nomaina nepatīkami un pat pretīgi, teksti ar konstruktīvām sarunām mijas ar sapņainām frāzēm – kā atmiņas uzplaiksnījumiem, kas bieži nespēj radīt tiešu skaidrojumu par ekrānā notiekošo, bet veido dzejai līdzīgu ritmu, kurš aizplūst un ik pa laikam atgriežas pie galvenā – bandīta vārdā Ulysses simboliskā ceļā atpakaļ pie savas pazudušās sievas. Mērojot šo ceļu, nav skaidrs vai cilvēki, kas mīt mājā, un bieži uzvedas ārkārtīgi dīvaini, ir Ulysses draugi vai ienaidnieki. Kā arī neskaidrs ir tas, vai tie dzīvi vai miruši. Nemaz nerunājot par to, ka nav ne mazākās nojēgas, vai ekrānā redzamais ir galvenā varoņa gaitu atainojums vai meklējamās sievas pie gultas pieķēdētā pilnīgi plikā tēva Calypso domas, atmiņas vai murgi. Ceļa beigās gan noskaidrojas, ka vismaz daļai šo cilvēku ir saistība ar Ulysses un Calypso lomu tajā, bet arī šī informācija ir interpretējama vismaz divejādi.

Keyhole

Guy Maddin teicis, ka veidojot film noir savā ziņā nav melojis, tomēr izmantotā melnbaltā bilde, dramatiskās un kontrastainās ainas, bieži uzspēlētie dialogi un tēli, kā arī satraucošā mūzika, tiek tik veikli un specifiski pielietoti, ka jāatzīst, mainot vietām saskaitāmos summa tomēr mainās.

Keyhole-movie

Jāatzīst gan, ka līdzīgi, kā citas izteikti stilizētās, kādu sapņu/murgu bagātās fantāzijas vai arī bieži šķietami radītas tik dīvainas tikai tehnoloģiju demonstrēšanas nolūkā, filmas saskaras ar vienu problēmu – ilgāk par stundu vērojot, šis jokainais piegājiens sāk mazliet kaitināt un izsekot tik ļoti specifiskam vizualizējumam ir, ja ne grūti, tad lieki un butaforiski. Katru reizi skatot šādu filmu prātā iezogas frāze “smuki jau ir, bet tagad pietiek, un ātrāk beidzam, lai saglabātu maksimāli pozitīvu iespaidu par šo filmu”.

Keyhole07