Fragmentārais kosmosa mīlestības apcerējums [filma: The Cosmonaut / Kosmonauts]

Spāņu režisora pilnmetrāžas spēlfilmas debiju The Cosmonaut vienmēr pavadīs fakti: 4 gadi pavadīti veidojot filmu, filmēšana notika 3 valstīs, 130 vietās, simtiem iesaistīto dažādu jomu profesionāļu un gandrīz 5000 cilvēku, kas finansējuši šīs filmas tapšanu. Latviešu, krievu un spāņu producentu vadībā paveiktais kopdarbs pie, šķiet, pirmā kolektīvās finansēšanas (crowdfunding) filmas projekta, kurā iesaistīti latvieši, ir vērā ņemams notikums.

 

Saistībā ar sociālo tīklu un to lietotāju tiešu iesaisti filmas tapšanas procesā, šo un līdzīgā procesā veidotās filmas tiek dēvētas par “Kino 2.0”. Attiecīgi – it kā norādot, ka tas ir nozīmīgs progress kino pasaulē, salīdzīnot ar ierastajām kinematogrāfa iestrādnēm. Nemācēšu spriest, vai tā gluži būtu jāpieņem par tīru patiesība un šis apzīmējums nav nekas vairāk kā atsauce uz programmu un visādu interneta lietiņu jaunām versijām, kuras līdzīgi kā šo kino tapšanas veidu, tiek apzīmētas ar cipariem, bet līdzīgā procesā veidotā somu filma Iron Sky vai seriāla Veronica Mars fanu nedēļas laikā saziedotie pāris miljoni $ pilnmetrāžas filmas tapšanai un paša Ridley Scott vadībā tapušās vistiešākās vārdu savienojuma “crowdsourcing / kolektīvā veidošana” filmas Life in a Day (94 minūšu garā filma, kas tapusi izvēloties no 4500 stundu gara iesūtītā video materiāla no 80 000 cilvēkiem, no 192 dažādām valstīm) un tās tā saucamais spin-off Britain in a Day ir ārkārtīgi interesanti procesi, kas pilnīgi noteikti ja ne tagad, tad tuvā nākotnē mainīs kino vaibstus. Tātad vērā ņemama kustība.

 

Lai arī projekta budžets – aptuveni 850 000 Eiro, filmai, kas vēsta par ceļojumiem kosmosā, neskan diezcik cerīgi, jāatzīst, filma The Cosmonaut, ar atsevišķiem izņēmumiem – ainām uz Mēness – izskatās ļoti labi. Profesionālu un ar mūsdienīgu rokrakstu veidota bilde un tās kustība, kas nedara kaunu izvēlētajai tehnikai. The Cosmonaut pilnībā filmēta ar fotoaparātiem (spoguļkameras), kuriem pieejama videofilmēšanas funkcija un līdzīgi kā pirmā (tā vismaz dažos avotos tiek minēts) pilnībā uz fotoaparātiem uzfilmētā režisora Monte Hellman mīklainā un noslēpunainā filma Road to Nowhere neliek skatītājam aizdomāties par izvēlētās tehnikas piemērotību.

 

Izvēlētais stāsta fragmentārais stils, jau minētā tehnika un operatora modernais filmēšanas stils – bieži vien kadrā ielaižot vien atsevišķas detaļas, Malikveidīgā (Terrence Malick) kameras šūpošanās un sapnim līdzīgie aizkadra teksti, akcentējot svarīgo emocionālajā koptēlā, bet nosacīti saistība ar konkrēto stāsta attīstības posmu, kopā veido patīkamu, sen zināma stāsta viegli sapinušos versiju.

Filmas The Cosmonaut notikumu, tekstu un attiecību fāzes ir ļoti nosacītas un vairāk kalpo kā skices notikumiem, kas mums visiem ir tik zināmi un daudziem piedzīvoti. Pasaulīgās atziņas par uztveres maiņu, atrodoties miljardiem kilometru attālumā no Zemes, no mājām un civilizācijas, ir līdzīga rakstura, kādas veidojas filmu Moon, 2001: A Space Odyssey, Solaris galvenajiem varoņiem, tikai šeit tās ir diezgan vienkāršotas un neatstāj paliekošu iespaidu uz skatītāja prātu. Katrā ziņā tās nav tik daudzslāņainas un visaptverošas kā minētajās ar kosmosa izpēti saistītajās filmās.

stars 3