Ģimeniskā zinātniskās fantastikas utopija [seriāls: Extant]

Ne tikai drāmas, bet arī sci-fi (protams!) TV seriāli, sasnieguši pieklājīgus budžetus, cenšas imitēt lielkino. Bieži tas izdodas ļoti pārliecinoši, dažkārt atbilstoši un iederīgi, bet arvien vairāk nākas saskarties ar faktu, ka daudz kas seriālā darīts pēc principa: jo filmās tā dara un mums tā arī vajag. Kaut vai tikai tāpēc, ka mums ir nauda un varam pierādīt, ka vizuāli varam konkurēt ar kinoteātru produkciju. Problēma tā, ka šādi seriāli (to veidotāji) piemirst, ka TV priekšrocība un šībrīža tā saucamais zelta laikmets norisinās (vai aizsākās) tikai pateicoties drosmīgam, nebijušam stāstījumam. Runājot tā un par to, ko Holivuda izvairās stāstīt ir padarījis seriālus par platformu, kas saista gan lielas zvaigznes, gan augstas raudzes režisorus.

 

Kanāla CBS seriāls Extant demonstrē muskuļus ar nākotnes ikdienas vīziju, kas patiesi ir ļoti skaisti nostrādāta un ne mazāk pārliecinoša kā kādā zinātniskās fantastikas filmā. Turklāt patīkami demonstrē tik pareizo (iespējams arī visreālistiskāko) vīziju, ka daudzas šībrīža ikdienas nodarbes, mantas, māju interjera stilistika un pārvietošanās veidi nekur neizzudīs. Tie vienkārši evolucionēs un pārveidosies atbilstoši pakāpeniski tehnoloģiju attīstībai, radikāli nemainot pamatu pamatus mūsu ikdienas dzīvē. Mulsinoši gan, ka Extant pilotsērijā redzamajā zinātniskajā prezentācijā tehnoloģiju zinātnieks runā par tām pašām tehnoloģiju ienākšana mūsu ikdienā, mūsu ikdienas atvieglošana pateicoties tām un līdzīgām tēmām, protams, arī akcentējot neizbēgamo cilvēciskā kontakta, saskarsmes mazināšanās problēmu. Tie ir temati, kas jau simtiem reižu apmuļļātas gandrīz katrā otrā zinātniskajā filmām un plaši apspriestas jau kopš Isaac Asimov “I, Robot” stāstiem un robotikas trīs pamatlikumiem.

 

Ar to seriāla Extant grābstīšanās pa tēmām nebeidzas. Pilotsērija, kā es to sapratu, mēģina rast aizmetņus stāstiem, kuros varēs meklēt atsauces jeb/un kopēt ainas gan no Andrei Tarkovsky “Solaris” un  Roman Polanski filmas “Rosemary’s Baby” (it kā mums nepietika ar pabriesmīgo šīs filmas pārvēršanu par kanāla NBC mini-series ar Zoe Saldana galvenajā lomā), kas teorijā nav slikta doma, bet pilotsērijā redzamais izpildījums liek vilties un doma, ka šādā lēnā gaitā un apšaubāmā izpildījumā tēmas tiks realizētas 13 sēriju garumā, mazliet šķebina.

 

Nezinu, vai kanāla piesardzība vai tomēr tā ir kārtējā maldinošā priekštata par ko īpašu radīšanas taktika, bet līdzīgi kā pagājušās vasaras seriāls Under the Dome arī Extant tiek dēvēts kā “event”, kas citiem saprotamā valodā ir “mini-series”. Bet, ja pa visam godīgi, tie ir meli un jau tagad CBS runas vīri ir apstiprinājuši, ka seriāla izdošanās gadījumā seriālam tiks filmētas arī turpmākās sērijas – attiecīgi ne nu events, ne mini-series te nesanāk (tieši tāpat kā ar Under the Dome, kurš tulīt pat piedzīvos otrās sezonas pirmizrādi).

 

Lai gan varētu šķist, ka aiz Extant izkārtnes stāvošā komanda (producents Steven Spielberg, galvenajā lomā Halle Berry) varētu garantēt kaut ko lielu, patiesībā rezultāts ir sanācis pieticīgāks. Ne vizuāli, jo ar to viss kārtībā (kā nekā Spielberga filmu specefektu komanda strādājusi pie seriāla specefektiem un vizuālo noformējumu), bet gan saturiski. Extant ir lēns un bez noteiktības, kurā virzienā dodas veidots seriāls visiem un tajā pašā laikā nevienam. Bet arī tam šķiet ir loģisks skaidrojums. Extant tiek prezentēts zem žanra: family drama, un kā komiķis Jim Gaffigan, piecu bērnu tēvs, reiz izteicās: ja kādam pasākumam ir piebilde “family friendly”, tas nozīmē, ka tā būs mokoša pieredze visiem, kas tajā piedalīsies.

 

Vēl tikai piebildīšu, ka zināms apjukums valda ne tikai seriāla scenāristu un citu veidotāju vidū, bet arī aktieru trupā. Extant pirmizrādē viņiem jautājot, ko nozīmē seriāla nosaukums (kurš starpcitu seriāla galviņā vienā mirklī no Extinct pārtop par Extant), neviens nevarēja atbildēt pārliecinoši un konkrēti.

.