Glābjot pasauli [filma: Noah / Noass]

Pirmais, kas jāsaka par ilgi gaidīto režisora Darren Aronofsky jaunāko filmu, biblisko stāstu par Noasu / Noah, – aizmirstiet tradicionālos priekštatus par Dieva gribas sludinātājiem jeb praviešiem. Aronofsky stāsta versijā par Noasu neredzēsiet apgarotu, baltos lina paltrakos tērptu, basām kājām pa smilšainu apvidu staigājošu personāžu. Kā arī tie nerunās mūsdienu cilvēkam vai vienkārši cilvēkiem, kuram reliģiskie teksti sveši, grūti uztveramus tekstus. Viss ir veidots cilvēcīgāks, savā ziņā piezemētāks un tai pat laikā modernāks un aizraujošāks.

 

Sen zināms fakts, ka filmas ar milzīgu budžetu (Noah tas ir 125 milj. $), to finansētāji filmēšanas vai montāžas procesā pielabo un bieži vien ienes drastiskas korekcijas, padarot gala rezultātu diezgan bezdvēselisku un ar “jau kaut kur redzēts” sajūtu. Kas, lai arī cik skumji tas nebūtu, miljoniem un miljoniem cilvēku šķiet pievilcīgi, jo viņi atzīst šādas kopij-filmas par labu esam.

 

Par laimi ar jauno filmu Noah nav noticis ļaunākais – filma nav zaudējusi īpaša režisora darba sajūtu, bet gan, lai izpatiktu plašākam skatītāju spektram, ir nedaudz zaudējusi savdabīgumu, detaļas, kas visticamāk daudziem šķistu par māksliniecisku, attiecīgi – neizprotamu. Kopējā sajūta ir tāda, ka šis tas ir pietušēts, bet tas izdarīts pietiekami “pieklājīgā” veidā, lai netraucētu filmas stāstījumam un atmosfērai. Vienkāršāk sakot, Aronofsky mākslinieciskais lidojums nav tik īpašs un svešs plašai auditorijai kā viņa filmā The Fountain, bet gan ar zināmām līdzībām.

 

Jāsaka, ka saistībā ar filmu visbiežāk dzirdētās reliģisko kustību pārstāvju šķendēšanās, ir diezgan pamatotas, jo, lai arī, cik var spriest no filmas analīzēm un paša režisora sacītā, filmas bibliskais saturs pārnests uz ekrānu ir diezgan precīzi. Šķiet, ka režisors izmantojis katru neviennozīmīgi izteikto vai daudznozīmīgi uztveramo tekstu maksimāli radoši un mūsdienu fantasy žanra cienītājiem pārsteidzoši patīkamā veidā. Turklāt varoņdrāmu eposu Gladiator un Braveheart fani arī atradīs sev tīkamus filmas elementus.

 

Teju post-apokaliptiskā (filma uzņemta Islandē) vide un reālistiski drūmais vizuālais noformējums labi iekļaujas Christopher Nolan vīzijā par episku varoņu sāgu, kas noteikti arī ir Noah. Kaut biežāk lielbudžeta filmas un to režisori būtu tik pārliecinoši, skatītāju izaicinoši – mazāk nāktos šķendēties par sapuvušo Holivudu. Noah ir teju ideāli izbalansēts kino, kas neliks vilties, kā arī nevajadzēs lādēties par sagandēto oriģinālstāstu, bet gan ļaus paskatīties uz to ar mazliet citām acīm.

.

Vērtējums: 4 / 5

.