JerseyShore.Pron.Chick.Flick [filma: Don Jon / Dona Žuana kaislības]

Iespējams, ka es mazās, ne tieši uz komercpanākumiem tēmētās filmas, kuras bieži dēvē par neatkarīgā kino pārstāvēm, vai kā aktiera Joseph Gordon-Levitt režijas un scenārija debijas gadījumā, filma Don Jon, kuru noteikti var ierindot pie filmām ar eksperimentālā kino iezīmēm, vērtēju nepelnīti augstu. Bet tā nu ir iegājies, ka man ir lielāks prieks par centību, kura varbūt ne pilnībā izdodas, nekā par tām filmām un režisoriem, kuri atkārto vienu un to pašu, zināmā mērā pildot pasūtījumu, ir gaužam piesardzīgi un visu pilda tā, lai jebkuram mietpilsonim būtu argumentēts viedoklis par redzēto galarezultātu.

 

Ja jau runājam par mietpilsoņiem. Filma Don Jon arī ir stāsts par kādu mietpilsoni vārdā Jon, kura ikdiena saļodzās, kad ierastajā un līdz apnicībai vienveidīgajā meitu lenkšanas procesā iespraucas burvīgā, aktrises Scarlett Johansson žilbinoši labi notēlotā, latino bārbijmeitene Barbara Sugarman. Lai gan Jon nav tas ierastākais mietpilsoņa tēls, ikdienas gaitu rituāliem līdzīgā atkārtošanās un beziebildumu ticība esošai lietu kārtībai, norāda uz spēcīgu mietpilsoniskumu. Vienkārši katram rajonam, vecumam un izglītības līmenim savs mietpilsoniskums. Kaut arī Joseph Gordon-Levitt apgalvo, ka scenāriju uzrakstījis vēl neredzējis populāro Mtv realitātes šovu Jersey Shore, filmas galveno tēlu līdzība ar šajā šovā redzamajiem, atsaldētajiem indivīdiem ir nepārprotama.

 

Varētu diskutēt, vai Don Jon pārdošanas āķis: “porno atkarīgā džeka problēmas reālajā dzīvē”, filmā netiek eksplotēts pārāk gaišos toņos un ieskicētā problemātika ir pienācīgi izpētīta, bet, no otras puses skatoties, šķiet, tieši tāds arī ir bijis mērķis – pateicoties simpātiskajam un čomiskajam aktiera Gordon-Levitt tēlam, minēto tēmu pacelt, bet ne “iegruzīt” ar to.

 

Nezinu, vai tā arī bija iecerēts vai tikai tā sanāca, bet varbūt jaunais multimākslinieks mazliet noskatījies no Easy A autora Will Gluck ne tik senās filmas Friends with Benefits ar Justin Timberlake un Mila Kunis galvenajās lomās, līdzīgi izspēlēto gājienu, kur komēdija, kurā plaši un izteiksmīgi tiek apsmietas romantisko komēdiju standartsituācijas, galu galā pati par tādu kļūst, bet rezultāts Gordon-Levitt filmai, tāpat kā Gluck, ir gana svaigs un veiksmīgs.

 

Vienīgie pārmetumi, kurus gribētu minēt – filma Don Jon, ejot uz beigām, ļoti jūtami un filmas noskaņai neiederīgi strauji nomet tempu un visām problēmām sasien butaforiskas šleipītes. Bet to mierīgi var norakstīt arī uz to, ka Don Jon ir un paliek nepārprotama debija, turklāt divkārša.

 4 stars