Kannu filmu festivāla atskaite (2. daļa: filmu maratons)

eaicm7s1_n46ls6

Tātad. Par filmām. Saņēmuši preses caurlaides (badge) un oficiālo Kannu festivāla dāvanu – pleca somu ar festivāla logotipu, sākām pētīt galveno ēku, kas un kur atrodas. Pirmās asociācijas par The Grand Palais notiekošo – tas ir kā milzu skudru pūznis, proti tur  valda zināma kārtība, bet šķietami visi haotiski skraida krustu šķērsu. Mazliet aprodot ar milzīgajām cilvēku masām un skrejlapu, bukletu, žurnālu (THR, Variety, Screen u.c.) apjomu, kas bez maksas pieejams ik uz stūra, rodas jau maza apjausma par lietu kārtību. Izkristalizējas, kurās filmu izrādīšanas telpās ir ļauts iekļūt un, kuras paredzētas tikai atsevišķām cilvēku grupām (market screenings vai invites only). Bet arī tas nav, kā saka, akmenī cirsts – pirmkārt, dažādos bukletos un žurnālos atšķiras informācija par to, kurš drīkst apmeklēt konkrēto seansu, otrkārt, ar īpašu centību ir iespējams iekļūt seansos, kas pilnīgi noteikti nav paredzēti preses pārstāvjiem.

Tā kā filmu izrādīšana tā pa īstam sākas tikai pēc pirmās festivāla dienas galvenā notikuma, festivāla atklāšanas ceremonijas un filmas Grace of Monaco pirmizrādes, lai neizniekotu laiku, skatījāmies ko rāda un kur tikām iekšā. Rezultāts: viena interesantas formas, bet man netīkama filma, viena ambicioza, bet fantastiski neveikla filma, un viena laba, bet kaut kādā ziņā jau redzēta filma.

.

Stage Fright
režisors: Jerome Sable (The Legend of Beaver Dam (īsfilma), ABCs of Death 2)
galv. lomās:  Minnie Driver, Meat Loaf, Allie MacDonald
 stage fright 

Zīmīgākais, brīdinošais un īstenībā arī galvenais pievilcības elements šajā kopumā izteikti viduvējā filmā ir tās žanrs jeb forma. Stage Fright ir šausmu filmas un mūzikla apvienojums. Jā. Kādā jauniešu vasaras nometnē tiek iestudēts “Haunting of Opera” (īstenībā jau “The Phantom of the Opera”), bet, kā jau tas šausmu filmai pašsaprotams, viens pēc otra tiek nogalināti vairāki cilvēki un var sākties “kas to izdarīja” nodrillētais process. Filmas ievads mazliet atgādina klasisko Wet Hot American Summer. Bet tas tikai līdz brīdim, kad šausmu mūzikls, nezaudējot absurda komēdijas formu, aiziet daudz tumšākās noskaņās. Mazu ieskatu par filmu var gūt no šiem trīs (1, 2, 3) klipiem. Jāpiebilst vien, ka nožēlojamākais šīs filmas saistībā ir aktieris Meat Loaf, reiz dižas balss īpašnieks, kurš šajā filmā ir sliktākās balss īpašnieks (bet par viņa sen zaudētām balss dotībām bija jau zināms). Un kā jau bija paredzams, filmas uzstādījums, joks par šausmu filmas un mūzikla apvienojumu vienā dīvainā veidojumā, sevi izsmeļ kaut kur filmas pirmajā stundā.

Vērtējums: 2 / 5

.

 

The Better Angels
režisors: A.J. Edwards
galv. lomās: Jason Clarke, Brit Marling, Diane Kruger
better angels

Kā izrādās, režisors Terrence Malick, esot tikai viens no filmas desmit producentiem, var radīt vistīrāko savu darbu atdarinājumu. Neticu, ka šīs filmas tapšanas procesā viņš nav piedalījies daudz nopietnāk kā tikai viens no producentiem. Jau no filmas pirmajiem kadriem ir redzama pilnīga Malick pēdējo gadu darbu (The Tree of Lif, To The Wonder) rokraksts. Izteiktās līdzības neaprobežojas tikai ar vizuālo noformējumu arī minimālistiskums filmas dialogos un filmas atsvešinātā, bet kaut kādā ziņā dziļi personiskā atmosfēra, veido jau tik labi pazīstamo lielrežisora darbu formu. Filma The Better Angels, lai gan ar melnbaltu bildi mazliet atsauc atmiņā skarbo un bezcerības pilno The Turin Horse, ir skaists un iedvesmojošs stāsts. Pilnīgi noteikti personiskākā un izjustākā filma par ikonisko ASV prezidentu Abrahamu Linkolnu. Precīzāk, par viņa Amerikas vidienē, izteikti pieticīgos apstākļos pavadīto bērnību.

Vērtējums: 4 / 5

.

 

Parts Per Billion
režisors: Brian Horiuchi
galv. lomās: Rosario Dawson, Josh Hartnett, Teresa Palmer, Penn Badgley
parts per billion
 

Kārtējā filma ar vairākiem atsevišķiem stāstiem, kuri attīstoties arvien vairāk savijas, kopā veidojot vienotu vēstījumu. Manuprāt, šī stāsta forma ir interesanta, bet pārsteidzošā kārtā šķiet, ka sava specifiskuma dēļ, ir izteikti apnicīga. Varbūt traucē fakts, ka šādas uzbūves stāsti jau reiz realizēti izcilās filmās. Turklāt, ja šādu formu ir izvēlējies režisors iesācējs ar lielām ambīcijām un vēlmi runāt par eksistenciālām tēmām, par fonu ņemot globālu katastrofu un tai sekojošo strauju cilvēces iznīcību, bet īsti nezina, kā to visu pastāstīt, lai neatgādina desmitgadīga zēna skolā rakstītu sacerējumu, darba rezultāts izvēršas diezgan katastrofāls.

Vērtējums: 1 / 5

 

God’s Pocket
režisors: John Slattery (Mad Men)
galv. lomās: Philip Seymour Hoffman, Christina Hendricks, Richard Jenkins, Eddie Marsan, John Turturro
gods pocket

Seriāla Mad Men aktiera John Slattery debijas pilnmetrāžas filma. Uzņemta pēc amerikāņu rakstnieka Pete Dexter tāda paša nosaukuma romāna motīviem. God’s Pocket vēsta par lāga vīru no melnstrādnieku rajona, kurā valda izteikta amerikāniska apātija un pasaules uztveres aprobežotība. Viņa izmisīgo vēlmi izdabāt visiem un godpilni apglabāt savu dēlu. Kopumā laba filma ar izciliem aktierdarbiem, bet pašvaku režisora tvērienu un spēju noturēt vienmērīgu filmas tonalitāti. Drāmu ar nelielu melnā humora piedevu nav izdevies noturēt rāmjos – daži izteikti komēdijai raksturīgi momenti ļoti traucē filmas kopskatam un nepelnīti pavelk filmu līdz vērtējumam: viduvēji labi.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

The Party Girl
režisori: Marie Amachoukeli-Barsacq, Claire Burger, Samuel Theis
galv. lomās: Sonia Theis-Litzemburger

 party girl

Šīs filmas komanda jau reiz strādājusi kopā pie īsfilmas Forbach, tagad, ņemot tās pašas darba piegrieznes, izveidojuši pilnmetrāžas filmu, kuras nosaukums (diemžēl) nu galīgi neasociējas ar reālistisku sociālo drāmu, par kādu austrumfrancijas pierobežas pilsētas kundzi. Viņa lielāko dzīves daļu pavadījusi strādājot kabare bārā par spīti tam, ka nu jau sasniegusi pieklājīgu vecumu, nespēj sakārtot savu dzīvi, lai tā ieietu mierīgās un vecumam atbilstošās sliedēs. Interesanti, ka filmā kā aktieri piedalās režisora Samuel Theis ģimenes locekļi, atveidojot paši sevi un atkārtojot uz ekrāna viņu reālās dzīves situācijas.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

That Lovely Girl / Harcheck Mi Headro
režisors: Keren Yedaya (Jaffa, Or)
galv. lomās: Tzahi Grad, Maayan Turjeman

that lovely girl

Skarba izraēliešu drāma par incestu starp tēvu un meitu. Par viņu visādā ziņā neveselīgajām attiecībām, emocionālo atkarību un nespēju no tām izrauties. Neskatoties uz to, ka filmā redzami izcili aktierdarbi (starpcitu tēva lomas atveidotājs, aktieris Tzahi Grad, pavisam nesen bija skatāms arī uz mūsu lielajiem kinoteātru ekrāniem, citā izraēliešu filmā, Big Bad Wolves), kvalitatīvs operatordarbs, filma, kas tapusi pēc patiesiem notikumiem, tomēr šķiet mazliet par daudz klasiska Eiropas filma – stāsta attīstība stipri paredzama un izskaņā pastiepta.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

Redirected
režisors: Emilis Velyvis (Zero, Zero 2)
galv. lomās: Vinnie Jones, Scot Williams, Gil Darnell

redirected

Visu cieņu “brāļiem” lietuviešiem un viņu komerckino galvenajam vīram Emilam Velyvis – filma Redirected ir profesionāls darbs, kas formas ziņā ir gandrīz nevainojams šaurās nišas, britu režisora Guy Ritchie karjeras agrīno darbu (Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch) atdarinājums. Lai līdzība vēl lielāka, galvenajās lomas atveido britu aktieri ar tā paša Ritchie atklāto aktieri Vinnie Jones priekšgalā. Vienīgā problēma, ka šāda tipa filmas šķiet izsmēlušas sevi un katra nākamā atgādina iepriekšējās kopiju. Kas ir līdzīga problēma ar filmām, kas cenšas atdarināt režisora Tarantino agrīnu darbu stilistiku. Viss it kā savās vietās, bet kopskats šķiet par pārspīlētu un shematisku. Turklāt, tik ļoti bez oriģināla piesitiena, ka garlaiko.

Vērtējums: 2 / 5

.

 

Catch Me Daddy
režisors: Daniel Wolfe
galv.lomās: Sameena Jabeen Ahmed, Conor McCarron

catch me daddy

Izbijuša mūzikas video režisora pilnmetrāžas debija par Ziemeļīrijas pakistāniešu kopienas nihilistisko dzīves redzējumu un absurdo ģimenes goda aizstāvēšanu, kam nav robežu. Filmā ir vairākas stindzinošas vardarbības ainas un ļoti izsmeļošs bezcerības pilnās lauku ikdienas atainojumu, kas liek izcelt faktu, ka gandrīz visās galvenajās lomās nav profesionāli aktieri, bet gan līdzīgu kopienu cilvēki (starpcitu, lidostā satikām aktieru visu aktieru sastāvu). Baisais filmas noslēgums šķiet vēl iespaidīgāks, ja ņem vērā, ka arī šī filma tapusi par pamatu ņemot patiesus notikumus.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

Mr. Turner
režisors: Mike Leigh (Happy-Go-Lucky, Secrets & Lies)
galv.lomās: Timothy Spall, Paul Jesson, Dorothy Atkinson

mr turner

Šķiet, ka festivāla pirmajās dienās visaprunātākā un labāk novērtētā filma. Britu režisors Mike Leigh atgriezies pie deviņdesmito gadu nogalē ieprovētās vizuālās stilistikas (Topsy-Turvy) un radījis biogrāfiska rakstura filmu par dabas ainavu un marīnu gleznotāju J. M. W. Turner jeb, kā pats uzstājis, Mr. Turner. Filma dod ieskatu mākslinieka dzīves aptuveni pēdējos 25 gados un ietver gan viņa veiksmes, gan norieta gadus. Savā laikā uzskatīts par pretrunīgu un netradicionālu gleznotāju, šodienas acīm ir diezgan viennozīmīgi vērtēts kā izcilākais un progresīvākais savā laukā. Filmā ir ļoti trāpīgi atlasīts aktieru sastāvs ar izcilu Mr. Turner atveidotāju, aktieri Timothy Spall. Aktieris pilnībā pazūd robustajā, mūždien murmulējošā un rūcošā māksliniekā, bet režisors, pirmo reizi filmējot pilnībā digitālā formāta, radījis izcilu filmas vizuālo noformējumu, kas ik pa laikam saplūst vai asociējas ar kādu Mr. Turner gleznu. Diemžēl, filmas izvēlētā forma, kas mēģina balansēt uz detalizēta biopika un izteikta mākslinieciskā gara un domu gājuma atveides, mazliet par daudz zaudē fokusu, atstājot skatītāju ar pārāk daudz neatbildētiem jautājumiem.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

Blue Room / La Chambre Bleue
režisors: Mathieu Amalric
galv. lomās: Mathieu Amalric, Léa Drucker, Stéphanie Cléau
blue room

Beļģu rakstnieka Georges Simenon darba adaptācija ļoti interesantas formas franču aktiera un režisora Mathieu Amalric (The Diving Bell and the Butterfly, Quantum of Solace) filmā. Nesen vēl atveidojis galveno lomu jaunākajā Roman Polanski filmā Venus Fur, franču aktieris radījis kompaktu, intensīvu, pilnu noslēpumainības un, pateicoties muzikālajam klasiskās mūzikas pavadījumam, majestātisku darbu par neuzticīgu vīru un sievu, kas mirusi mīklainos apstākļos. Filmas intensitāti un “caur atslēgas caurumu” atmosfēru pastiprina izvēlētais attēla malu attiecību standarts – tradicionālā 16:9 vietā filmas attēls ir 4:3 formātā. Juceklīgais, pa mazai kripatiņai, notikumus šķetinošais stāstījums neļauj skatītājam atslābt līdz pat filmas beigu titriem. Pēc filmas, stāvot kinoteātra foajē, nejauši gadijos pavisam blakus Mathieu Amalric.

Vērtējums: 4 / 5

.

 

Insecure / Qui Vive
režisors: Marianne Tardieu
galv. lomās: Reda Kateb, Adèle Exarchopoulos, Rashid Debbouze

insecure

Filmas The Prophet aktiera Reda Kateb saspēle ar šobrīd šķiet pašu pieprasītāko jauno aktrisi Adèle Exarchopoulos (Blue Is the Warmest Color) izteikti eiropeiskā drāmas standartfilmā. Diemžēl (gan ne tik nežēlīgi maz kā amerikāņu indie/neatkarīgā kino drāmā I Used To Be Darker, kurā parādās tikai vienā ainā) talantīgā Adele šajā filmā ir pārāk mazu laiku un viss filmas smagums jāiznes Reda Kateb. Viņš atveido klusu vīru, kurš vēlas sakārtot savu dzīvi un cenšas neļauties kārdinājumam – iesaistīties dažādās nelikumīgās aktivitātes. Viņam tas izdodas līdz mirklim, kad dziļi sevi apslēptā nesavaldība uz mirkli izlaužas, un aizsāk nevēlamu notikumu virkni. Uz filmas pirmizrādi bija ieradusies visa aktieru trupa ar Adèle Exarchopoulos priekšgalā.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

Amour Fou
režisore: Jessica Hausner (Toast, Hotel)
galv.lomās:  Christian Friedel, Birte Schnoeink, Stephan Grossmann

amour fou

Ja pavisam īsi – vācu Wes Anderson. It kā uz patiesiem faktiem veidota melnā komēdija par kādu depresijas nomāktu jaunieti, pašsludinātu dzejnieku, un precētu sievu, kurai ārsts diagnosticējis nedziedināmu kaiti un drīzu nāvi. Filmas gaitā ar mainīgu pārliecību par viņu ļoti izteikto piemērotību būt kompanjoniem izdarīt dubulto pašnāvību, veidojas izteikti atsvešināta, asprātīga melnā humora atmosfēra, kas 19.gs. sākuma Vācijas videi ir ļoti amizants knifs. Diemžēl mazkustīgais operatora darbs veido teātrim līdzīgu statiskumu, kas apvienojumā ar jokaino vidi, kopā panāk iemidzinošu un vienaldzības pilnu sajūtu.

Vērtējums: 3 / 5

.

 

The Rover
režisors: David Michôd
galv. lomās: Guy Pearce, Robert Pattinson, Scoot McNairy

rover

Izcilās filmas Animal Kingdom režisora David Michod otrā pilnmetrāžas filma par dzīvi netālā nākotnē, pēc-apokaliptiskā Austrālijas vidē. No moderna vesterna (jā, netiešas līdzības ar filmu Mad Max ir pārpārēm; un jauna Mad Max filma, pēc šīs filmas noskatīšanās, šķiet akurāt lieka) un ceļa filmām raksturīgiem elementiem veidotā filma ir depresīvs, netīrs “zobs pret zobu” stāsts par vientuļo kareivi, kura ceļā, pavisam nejauši, stājas noziedznieku grupa. Jāatzīmē, ka abu galveno filmas aktieru spēle ir izcila. Kaut ar nelielu buksēšanu filmas ievadā (tur gan vairāk akmens režisora dārziņā) Pattinson šajā filmā beidzot izlaužas no liekās Twilight ēnas un pierāda, ka pareizās rokās spēj būt interesants aktieris.

Vērtējums: 4 / 5

.

 

Kannu filmu festivāla 2014 atskaites pirmā daļa lasāma šeit.

.

.