Ex-Machina Kārdinošais robots vārdā Eva

2012.gada KinoTeikumi labāko filmu apkopojumā, kā jau katru gadu, vērsu jūsu uzmanību arī uz attiecīgā gada jaunajiem spīdekļiem – aktrisēm un aktieriem, kuru karjeras tuvāko gadu laikā varētu piedzīvot vērā ņemamu izaugsmi. Un brīnies vai nē, bet no šiem pieciem atlasītajiem, trīs šobrīd vairs tā īsti neskaitās iesācēji un “kas tā/tas tāds” aktrise/aktieris statusā. Starp viņiem arī zviedru aktrise Alicia Vikander, kuru vērīgākie kino skatītāji būs jau pamanījuši filmās Anna Karenina, A Royal Affair un virknē citu kinoteātros demostrēto filmu otrā un trešā plāna lomās. Jāpiebilst gan, ka viņas zīmīgākās lomas, kur aktrises talants izpaužas visspilgtāk, ir divas zviedrietes Lisa Langseth sarakstītās un režisētās filmas – Pure un Hotell.

Bet par laimi vai nožēlu (to mēs vēl sapratīsim pēc viņas pāris nākamo gadu lomu izvēlēm) Holivuda ir pamanījusi šo aktrisi un jaunākā Holivudas intelektuālajā lielfilmā Ex-Machina (lai neizrunātu filmas nosaukumu nepareizi, lūk pareizā izruna: [ɛks ˈmækɪnə]), kas iedziļinās mākslīgā intelekta problemātikā, kad tas “satiekas” ar arēji cilvēcisku ķermeni, galveno, dziļi cilvēcīgo un vizuāli kārdinošo robotu atveido tieši Alicia Vikander.

Neiedziļinoties filmas sižetā un šķietamā mīlas trīstūra (!) peripētijās, kas kalpo par platformu katra aktiera tēla arkas izspēlei, un veido galveno Ex-Machina pievilcību un vilkmi, jāatzīst filma nepiedāvā neko ļoti jaunu vai pārsteidzošu mākslīgā intelekta kino apakšžanrā. Nianses un problemātika saistībā ar mākslīgā intelekta, šajā gadījumā arī humanoīda robota, kopā sadzīvošanu ar īstu cilvēku jau iepriekš kino apskatītas gana daudz, lai tēma būtu aptverta un iztirzāta. Un tās nav bijušas tikai nišas vai art-house filmas, bet gan plašu rezonansi sabiedrībā sasniegušas filmas. Kā piemērus var minēt Steven Spielberg A.I. Artificial Intelligence, 2013.g gada Spike Jonze Her, protams, arī Stanley Kubrick 2001: A Space Odyssey.

Bet, kā jau nereti esmu teicis, tēmai nav obligāti jābūt svaigai un nedzirdētai, lai filma būtu baudāma un interesanta. Galvenais – kā viss izkārtots un izspēlēts. Un tieši šajā aspektā Ex-Machina ir spīdoša. Dievu un radītāju, profesoru, kurš uzmeistarojis arēji precīzu cilvēka kopijas robotu, atveido viens no virtuozākajiem jaunās (nosacīti) paaudzes aktieriem Oscar Isaac. Viņa spēja pārtapt par atveidojamo tēlu ir tik izkopta, ka tikai filmas pusratā es atskārtu, ka šis ir tas pats cilvēks, kurš filmā Drive atveidoja Standartu, Most Violent Year bija klasisks mafiozo tēls, bet Inside Llewyn Davis iemiesojās talantīgā, bet neveiksmīgā mūziķa tēlā. Profesora ganu zēnu jeb eksperimenta cilvēcisko sastāvdaļu pilda jaunatklātais, nu jau var uzskatīt par mūsdienu Hugh Grant jeb britu versiju aktiera Jesse Eisenberg prototipam – stostīgo, nepārliecināto, bet intelektuālo tēlu, atveido About Time aktieris Domhnall Gleeson, kurš, godīgi sakot, man šķiet vājākais posms kopumā spīdošajā aktieru trupā.

Kopumā Ex-Machina atstāj patīkamu pēcgaršu un ļoti labi ierindojama starp labākajiem žanra pārstāvjiem. Neskatoties uz gaužam neoriģinālo un paredzamo filmas izskaņu, Ex-Machina ir labs turpinājums tēmai par mākslīgā intelekta dzīvošanu starp cilvēkiem, kurā galvenos akcentus veido aktieru pāra Alicia Vikander un Oscar Isaac spīdošā spēle.

Vērtējums: 4 / 5