Notiks filmu skate “Film Noir. No pagātnes līdz mūsdienām”

lovegrove-film-noir-1

No 28. februāra līdz  4. martam ar ASV vēstniecības Latvijā atbalstu notiks filmu skate Film noir. No pagātnes līdz mūsdienām. Kinoteātrī KSuns tiks demonstrētas astoņas filmas no senas un ne tik senas amerikāņu kinovēstures. Pirms katra seansa – Ditas Rietumas un Viktora Freiberga ievadlekcija. Ieeja uz visiem seansiem – brīva.

 

Kultūrmantojums, ko apzīmē ar jēdzienu film noir, ir viens no interesantākajiem un piesātinātākajiem stilistiskajiem strāvojumiem amerikāņu kinovēsturē. Tā uzplaukums bija XX gs. 40.­–50. gadi, taču atsauču un citātu veidā film noir ir aktuāls joprojām – postmodernās kultūras apritē.

Šim stilistiskajam kinovirzienam ir veltīta gada sākumā iznākusī Ditas Rietumas grāmata Film noir. No pagātnes līdz mūsdienām. Filmu skates mērķis ir iepazīstināt ar filmām, kuras tiek uzskatītas par film noir klasiku, kā arī ar darbiem, kuros radoši izmantota film noir stilistika.

Jēdziens film noir, kas pirmo reizi parādījās apritē Francijā XX gs. vidū, aptver ļoti plašu kinokultūras mantojumu. Pamatā tas attiecināms uz Holivudā XX gs. 40. gadu sākumā tapušajām filmām, kuru stilistisko, tematisko, jēdzienisko līdzību pamanīja un definēja nevis to dzimtenē ASV, bet gan Francijā. Pēc Otrā pasaules kara Eiropā, arī Francijā, nonāca kopš 1941. gada ASV veidotās filmas. Filmu kopums uzrādīja tās tematiskās un stilistiskās iezīmes, kuras nebija ievērojusi sava laika aktuālā amerikāņu kritika, savukārt Francijas kinokritiķiem ļāva radīt jēdzienu film noir.

Fotor0221142510

Lai film noir mantojumu padarītu pieejamu plašākai publikai, sadarbībā ar ASV vēstniecību Latvijā tiek rīkota astoņu filmu skate. Programmā iekļauti tādi klasiski film noir darbi kā Tumšā pāreja/Dark Passage, Slepkavas/The Killers, Dubultā apdrošināšana/Double Indemnity, Mildreda Pīrsa/Mildred Pierce, Sanseta bulvāris/Sunset Boulevard, kā arī neo noir paraugi – Ķīniešu kvartāls/Chinatown, Taksists/Taxi Driver un Millera krustceles/Miller’s Crossing.

 

Pirms katras filmas – Ditas Rietumas un Viktora Freiberga ievadvārdi. Filmas tiks tulkotas latviešu valodā. Ieeja uz visiem seansiem – brīva. Pasākumu organizē nodibinājums Kinoskola sadarbībā ar ASV vēstniecību Latvijā, kā arī ar VKKF atbalstu.

 

Filmu seansi

28.02. plkst. 18:00 Dubultā apdrošināšana/Double Indemnity (1944), 107 min
28.02. plkst. 20:45 Mildreda Pīrsa/Mildred Pierce (1945), 111 min

 

01.03. plkst. 18:30 Slepkavas/The Killers (1946), 103 min
01.03. plkst. 20:45 Tumšā pāreja/Dark Passage (1947), 106 min

 

02.03. plkst. 17:30 Sanseta bulvāris/Sunset Boulevard (1950), 110 min
02.03. plkst. 20:00 Ķīniešu kvartāls/Chinatown (1974), 130 min

 

03.03. plkst. 20:00 Taksists/Taxi Driver (1976), 113 min

04.03. plkst. 20:00 Millera krustceles/Millers Crossing (1990), 115 min

 

Filmu anotācijas
Dubultā apdrošināšana / Double Indemnity (1944) 107 min
Režisors Billijs Vailders. Lomās Freds Makmarejs, Bārbara Stenvika, Edvards G. Robinsons
28.02. plkst. 18:00

Annex - Stanwyck, Barbara (Double Indemnity)_01

Viena no klasiskajām film noir, kas veidota kā mirstoša varoņa vēstījums. Filmas scenāriju pēc Džeimsa M. Keina pirmā romāna rakstījis literāts Reimonds Čāndlers kopā ar izcilo režisoru Billiju Vailderu. Jau filmas sākumā ievainotais apdrošināšanas aģents Valters Nefs atzīstas noziegumā un savā destruktīvajā iekārē: „Es iekāroju sievieti un iekāroju naudu. Es neieguvu sievieti un neieguvu naudu.” Viņš ir mēģinājis apkrāpt paša pārstāvēto apdrošināšanas kompāniju. Filmas sižetu, ko strukturē Nefa grēksūdze, veido viņa iepazīšanās ar liktenīgo sievieti Filisu Ditrihsoni, ļaušanās viņas valdzinājumam un piekrišana viņas plānam – nogalināt vīru, lai iegūtu apdrošināšanas prēmiju. Nefa kaislības un izvēles sekas ir traģiskas.

 

Mildreda Pīrsa / Mildred Pierce (1945), 111 min
Režisors Maikls Kērtizs. Lomās Džoana Kroforda, Zakarijs Skots, Īva Ardēna
28.02. plkst. 20:45

Mildred-Pierce-4

Džeimsa M. Keina darba ekranizācija – viena no retajām amerikāņu filmām, kuras centrālā varone ir sieviete, – ir neparasta parādība maskulīnajā Holivudas vēsturē. Filmas Mildreda Pīrsa galvenā varone ir izcilās aktrises Džoanas Krofordas spēlētā uzņēmēja, kura, atbrīvojusies no mājsaimnieces statusa, nodibina sekmīgu restorānu biznesu. Šī filma ir Dž. Krofordas karjeras virsotne – Mildredas Pīrsas loma aktrisei, kuras karjera Holivudā aizsākās XX gs. 20. gados, atnesa Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars. 2011. gadā ASV TV kanāls HBO producēja miniseriālu – piecu sēriju TV filmu Mildreda Pīrsa ar Keitu Vinsletu  galvenajā lomā.

 

Slepkavas / The Killers (1946), 103 min
Režisors Roberts Sjodmaks. Lomās Ava Gārdnere, Bērts Lankasters
01.03. plkst. 18:30

Killers-4

Film noir klasika, kuras pamatā ir Ernesta Hemingveja stāsts. Jauns vīrietis Ole Andersons ar iesauku Zviedrs nepretojas liktenim, uzzinot, ka mazajā provinces pilsētiņā, kurā viņš slēpjas, ir ieradušies divi svešinieki – slepkavas –, kuru uzdevums ir viņu iznīcināt. Par spīti brīdinājumam, Zviedrs negrasās bēgt un pakļaujas liktenim. Apdrošināšanas aģenta izmeklēšanā noskaidrojas Zviedra bojāejas iemesli, kā arī saistība ar noziedzīgu grupējumu un liktenīgo sievieti Kitiju.

 

Tumšā pāreja / Dark Passage (1947), 106 min
Režisors Delmers Deivss. Lomās Hamfrijs Bogarts, Lorēna Bekola
01.03. plkst. 20:45

DarkPassage_06-copy1

Tumšā pāreja ir viens no savdabīgākajiem film noir paraugiem, kas izmanto subjektivizācijas principu, filmas pirmās 30 minūtes piedāvājot kā galvenā varoņa Vinsenta Perija subjektīvo redzējumu. Galveno varoni – bēgli no Sankventīna cietuma –, kuru tēlo XX gs. 40. gadu spilgtākā zvaigzne Hamfrijs Bogarts, skatītājs ierauga tikai filmas 62. minūtē, kad pēc sižeta loģikas viņam ir izdarīta plastiskā operācija. Vinsenta Perija mērķis ir pierādīt savu nevainību. Aktiera Hamfrija Bogarta partnere filmā ir tā laika uzlecošā zvaigzne Lorēna Bekola.

 

Sanseta bulvāris / Sunset Boulevard (1950), 110 min
Režisors Billijs Vailders. Lomās Glorija Svensone, Viljams Holdens
02.03. plkst. 17:30

sunset-boulevard1

Unikāla filma, film noir klasika, kuras vēstījums ir veidots no miruša varoņa skata punkta. Filmas sākumā skatienam atklājas baseins ar tajā peldošu cilvēka līķi un policistu rosīšanās ap to. Tas ir filmas galvenais varonis –  neveiksmīgs Holivudas scenārists Džo Giliss, kurš samaksājis augstu cenu par savu sapni iegūt bagātību un slavu. Turpmākais filmas vēstījums ir mirušā Gilisa atmiņas – stāstījums par viņa kompromisu vēsturi un attiecībām ar norietējušo, neprātā dzīvojošo Holivudas mēmā kino dīvu Normu Desmondu. Sanseta bulvāris kinovēsturē ir palicis ne tikai ar savu oriģinālo struktūru, bet arī kā viens no trāpīgākajiem Holivudas industrijas portretējumiem, kas pieskaras slavas īslaicīguma, šķietamības, egoisma un radošā konformisma tēmai.

 

Ķīniešu kvartāls / Chinatown (1974), 130 min
Režisors Romāns Polaņskis. Lomās Feja Danaveja, Džeks Nikolsons, Džons Hjūstons
02.03. plkst. 20:00

jack chinetown

XX gs. 70. gadu sākumā tapusī režisora Romāna Polaņska filma Ķīniešu kvartāls ir spilgts neo noir paraugs. Filmas darbība risinās 1937. gadā Losandželosā. Ķīniešu kvartāla galvenais varonis ir privātdetektīvs Džeiks Gitiss. Viņa birojā ierodas sieviete, kura sevi dēvē par misis Mulvreju, lai pasūtītu sava neuzticīgā vīra izsekošanu. Kad fotogrāfijas par Mulvreja tikšanos ar kādu sievieti tiek publicētas presē, pie Gitisa sašutusi ierodas īstā Evelīna Mulvreja, kura nekad iepriekš nav bijusi viņa birojā un nav viņu nolīgusi. Gitiss, līdzīgi kā privātdetektīvi klasiskā film noir perioda darbos, izrādās viens no veikli izplānotas manipulācijas objektiem sarežģītā spēlē. Nozīmīgajā magnāta Noas Krosa lomā filmējies Džons Hjūstons – viens no ievērojamākajiem film noir režisoriem.

 

Taksists / Taxi Driver (1976), 113 min
Režisors Mārtins Skorsēze. Lomās Roberts de Niro, Sibila Šeperda, Džodija Fostere, Hārvijs Keitels
03.03. plkst. 20:00

taxi-driver

Režisora Mārtina Skorsēzes filmā Taksists savdabīgi apspēlēti klasiskā film noir stilistiskie un tematiskie motīvi. Taksista darbība risinās XX gs. 70. gadu sākumā Ņujorkā. Filmas galvenais varonis – Roberta de Niro tēlotais Treviss – strādā par taksometra vadītāju, dienas viņš pavada, fanātiski pilnveidojot savu fizisko formu un ļaujoties paša agresivitātes eskalācijai, kas filmas finālā kulminē slaktiņā. Taksists neo noir kontekstā ir viena no pirmajām filmām, kurā izmantota akcentēta vardarbība, – tas nebija iedomājams klasiskajā film noir cenzūras – Heisa kodeksa – dēļ.

 

Millera krustceles / Millers Crossing (1990), 115 min
Režisori Ītens un Džoels Koeni. Lomās Gabriels Bērns, Mārsija Geja Hārdena, Džons Turturo
04.03. plkst. 20:00

miller-s-crossing_108426_29495

Populāro amerikāņu autoru – režisoru un scenāristu brāļu Ītena un Džoela Koenu – agrīnais darbs. Filmas galvenais varonis Toms Rīgens irAmerikas prohibīcijas ēras mafijas bosa konsultants, kurš kļūst par situācijas ķīlnieku divu karojošu gangsteru bandu attiecībās. Kaut šīs filmas saistība ar klasisko film noir mantojumu ir pastarpināta, tomēr tajā atspoguļojas noteikti amerikāņu kinovēstures motīvi, kā arī atsauces uz gangsterfilmu žanra pirmsākumiem, kas savulaik ietekmēja arī film noir dzimšanu.

.

Fotor0221144519

.