Par Baltijas Filmu un Mediju Skolas 4 īsfilmām

26. aprīlī plkst. 19.30 kinoteātrī KSuns notiks Tallinas universitātes Baltijas Filmu un mediju skolas īsfilmu skate, informēja skolas pārstāvis Doris Altins. Programmā iekļautas labākās studentu mācību filmas no aizvadītā gada. Skatītājiem būs iespēja redzēt četras īsfilmas:

 

Giampietro Balia filmu Just the Three of Us (Tikai mēs trīs) – stāstu par māti un diviem pusaudžiem, kuri cenšas samierināties ar tēva nāvi. Situācija mainās, kad notiekošajā iejaucas jauniešu bioloģiskā māte.

 

Endrjū Bonda īsfilmu The Legend of the Mighty Soap (Leģenda par varenajām ziepēm) –  fantāzijas komēdiju par nākotni. Tās darbība norisinās tuksnesī, kur varu pārņēmuši netīrumi. Mītiskie filmas varoņi joko par žanra filmām un pārāk nopietniem cilvēkiem.

 

Moonikas Siimets darbu Time Won’t Stop (Laiks neapstāsies) – humora pilnu un sirsnīgu stāstu par cilvēkiem gados un vājībām, kuras tiem piemīt.

 

Ivana Pavļutškova īsfilmu White Square/Belõi Kvadrat (Baltais kvadrāts) – stāstu par zēnu no laikiem, viņa ikdienu un nežēlību, ar kuru sastopas bērni rotaļājoties. Filma ir sirsnīgs stāsts pieaugušajiem par bērniem.

 

Tallinas universitātes Baltijas Filmu un mediju skola piedāvā hands-on universitātes līmeņa kursus filmu mākslā, starp mediju ražošanā un audiovizuālajos medijos. Ar vairāk kā 400 studentiem (no 20 dažādām pasaules valstīm), tā ir viena no Eiropas lielākajam – Ziemeļeiropas vienīgā – filmu un mediju skola, kur mācības norit angļu valodā.

 

prese relīze

 

Just the Three of Us

just 3

Patīkamos un mūsdienīgi modernos krāsu toņos ieturēta sociālā drāma par ģimeni, kas zaudējusi tēvu. Sadzīvošanu ar zaudējumu zināmā mērā pārtrauc bērnu bioloģiskā māte. Šī ir īsfilma, kas riskējot ir mazliet arī zaudējusi. Stāstā ir iekļautas pārāk daudz detaļu un personāžu, ar kuriem nav tikts galā. Pārāk bieži notikumu ritējums nav paskaidrots un jāpieņem “ka tā ir” un “ka tā notiek”. Turklāt aktieru izpildījums ir nepārliecinošs. Režisors nav pietiekami piestrādājis, lai situāciju izspēle neatgādinātu iestudētus dialogus no kāda līdzīgas tematikas seriāla.

 

The Legend of the Mighty Soap

legend

Mazbudžeta filmu stilistikā ieturēta pamācība par personīgo higiēnu. Parodējot vesternu kino valodu un atkārtojot filmas Matrix cīņu horeogrāfiju un ainas, panākts savdabīgs un spilgts salīdzinājums tīrībai kā labajam un netīrībai kā ļaunajam tēlam. Mazliet traucēja izteiktais bērnišķīgums aktierspēlē un uzkrītošā datoranimācija. Lai stāsts nezaudētu savu komiskumu, neizietu no izvēlētās stilistikas robežām un joprojām būtu saistošs kā lieliem, tā maziem, daudz iederīgāks būtu piezemētāka aktierspēle un kaut ne tik spilgta, bet knapāka vide.

 

Time Won’t Stop

time

Īsfilma, kas iesākusies kā neveikla un uzspēlēta sociālā drāma par dzīves nogurdinātu meitu, kas apkopj no vecuma savārgušo māti, ļoti veiksmīgi pārtapa jaukā komēdijā. Daudzkārt redzēta, neveiksmīgi izspēlētā situācija ar amizanto pavecāku ļaužu savstarpēju simpātiju izrādīšanu, šajā īsfilmā ir sanākusi izteikti organiska. Precīzi atainota vide un cilvēciski saprotamās, neveiklās sarunas iepazīšanās sākumā padara filmu patīkami familiāru. Turklāt noslēguma daļa ar komēdijas žanra piesitienu ļauj happy ending elementam būt maksimāli iederīgam. Gadījums, kad nodrillētās un simtām reižu izspēlētās situācijas tiek meistarīgi pasniegtas kā kaut kas jauns un nebijis.

 

White Square

w square

Drūmas un skaudras lauku vides atainojums ir šīs īsfilmas vislielākais plus. Jau no pirmajiem kadriem tas ieved skatītāju drēgnā un realistiskā gaisotnē, kurā vietējie puišeļi spēlē paslēpes, slēpjoties pussabrukušās ēkās, šķūņos, aiz malkas un atkritumu grēdām. Stāstam par divu puiku draudzību un tās traģisko galu ir krievu filmām raksturīgs izteikts naturālistiskums. Vienalga vai bosiku savstarpējā saskarsmē vai sarunās par bezmiegu un nedienām mājās, reālistiskums ir vienlīdz traģisks, sirsnīgs, mīļš un šokējošs. Ļoti labi gan dramaturģiski, gan tehniski nostrādāta īsfilma.

Secinājumi

Lai arī kopējais iespaids par Baltijas filmu un mediju skolas diplomdarbiem ir pozitīvāks nekā par vietējiem, Latvijas Kultūras akadēmijas 2012. gada Filmu režijas un TV un video operatoru mākslas absolventu diplomdarbiem, patiesi izdevušies darbi procentuāli varētu būt tik pat daudz. Abās skatēs īsfilmās ir manāmas neprofesionalitātes kļūdas, kopēšana un atdarināšana. Būtiski gan atšķiras tehniskais izpildījums. Igauņu skolai tas ir daudz augstākā līmeni un piekasīšanās var būt vērsta konkrētās tehnikas izmantošanā konkrētajā ainā utml. aspektos. Bet kopumā, jāsaka, abās skatēs mani favorīti bija darbi, kas centās izskatīties pēc īstas mākslas (pilnmetrāžas) filmas – saistoša un pamatīgi veidota bilde, izteikti galvenie varoņi un veiksmīgs fokuss uz galveno.