Sicario Kannu kinofestivāls 2015

“In the lawless border area stretching between the U.S. and Mexico, an idealistic FBI agent is enlisted by an elite government task force official to aid in the escalating war against drugs. Led by an enigmatic consultant with a questionable past, the team sets out on a clandestine journey forcing Kate to question everything that she believes in order to survive.”

Kanādiešu režisors Denis Villeneuve ir viens no tiem režisoriem, kurš strādā jeb veido filmas pēc principa vienu sev un vienu viņiem (studijai) vai, ja tā pavisam godīgi, naudas pelnīšanai. Protams, ne jau aizejot galējībās un totāla Holivudas meinstrīmā, bet tomēr.

Pasaule viņu iepazina pēc filmas Incendies, tai sekoja tumšā, bet daudz, ja tā var izteikties, popsīgākā Prisoners ar Jake Gyllenhaal, Hugh Jackman un Paul Dano galvenajās lomās. Uzreiz pēc tam sekoja izcilā, mistiski filozofiskā prāta mežģīšanas filma Enemy. Bet šogad, spriežot pēc šī darba režīma, atkal kārta posīgajam projektam – narkotiku karteļu apkarošanas trilleris Sicario ar Emily Blunt, Josh Brolin un Benicio Del Toro galvenajās lomās.

Filmas ievada titri skaidro vārda Sicario izcelsmi – tas ir vecs jeruzalemiešu īpašu mednieku termins, kas mūsdienās Meksikā lietots apzīmējot algoto slepkavu (hitman). Interesanti, ka uzzinot par šī vārda nozīmi, šķietami tiek norādīts, ka  filmas galvenais tēls būs antivaronis ar pagātnes rēgiem, bet patiesībā filmas pusratā šī doma pagaist un skatītājam kļūst skaidrs, ka šis hitmens var būt jebkurš no filmas galvenajiem tēliem, tikai katrs ar savu, pavisam diametrāli pretēju, motivāciju.

Līdzīgi kā ar citām režisora filmām, jau no pirmajiem kadriem ir skaidrs filmas kopējais vizuālais tēls – Prisoners melni zilganie toņi šeit nomainīti uz Incendies un Enemy līdzīgajiem pelēcīgajiem un brūnajiem toņiem. Islandiešu mūziķa Jóhann Johannsson radītais skaņu celiņš – bieza skanējuma elektroniskā mūzika rada satraucošu kaut kā milzīga un neizbēgama tuvošanās sajūtu.

No vizuāli tehniskās puses filmas Sicario operatora Roger Deakins darbs šķiet tiešs turpinājums Enemy, kas papildināts ar ainām, kas ļoti atgādina par režisora Steven Soderbergh brīžiem savdabīgajiem kameras leņķiem un tās kustības izvēlēm. Tā arī filmas gaitā ir manāmas ietekmes no filmām The Kingdom un Zero Dark Thirty.

Vienīgais pārmetums filmai (jeb neveiklie aspekti), kas neļauj to dēvēt par izcilu trilleri, ir režisora Denis Villeneuve un scenārista Taylor Sheridan vēlme izpatikt skatītājam. Proti, vēlme veidot filmu, kas uztverama plašai auditorijai. Filmu, kas pārlieku paskaidro jau tā zināmo narkotiku apkarošanas taktiku un sūrās realitātes – tev, baltajam cilvēkam, nesaprast Meksikas krimonogēnās vides lietu kārtību, jājamzirdziņu jeb klišejas. Turklāt, filmā ir nevajadzīgi daudz tēlu, no kuriem neviens nav gana liels vilcējspēks un līdzi jušanas filmas elements. Tas rada tādu kā taustīšanas un vieglas tēlu ieskicēšanas sajūtu. Nejaukt to ar Soderbergh un Bigelow raksturīgo atsvešinātības sajūtu. Vienvārdsakot, Sicario balansē starp muskuļainu, intensīvu trilleri un vērienīgu narko-eposu, kas filmu brīžiem padara pārāk relaksētu-ikdienišķu, bet tēlus bezpersoniskus un virspusējus.

Bet, kā jau minēju, Sicario ir režisora popsīgais projekts un, kā teica viens no Kannu filmu fetivālā sastaptajiem kritiķiem: tā ir gana laba un atšķirīga filma, lai būtu pārlieku izdaudzināta.

Vērtējums 3,5 / 5

 

CREDITS
Denis VILLENEUVE – Director
Taylor SHERIDAN – Script / Dialogue
Roger DEAKINS – Director of Photography
Jan PASCALE – Set decorator
Joe WALKER – Film Editor
Tom OZANICH – Sound
Jóhann JÓHANNSSON – Music

ACTORS
Emily BLUNT – Kate Macer
Benicio DEL TORO – Alejandro
Josh BROLIN – Matt Graver
Jon BERNTHAL – Ted
Victor GARBER – Dave Jennings