Son of Saul Kannu kinofestivāls 2015

“October 1944, Auschwitz-Birkenau. Saul Ausländer is a Hungarian member of the Sonderkommando, the group of Jewish prisoners isolated from the camp and forced to assist the Nazis in the machinery of large-scale extermination.  While working in one of the crematoriums, Saul discovers the corpse of a boy he takes for his son. As the Sonderkommando plans a rebellion, Saul decides to carry out an impossible task: save the child’s body from the flames, find a rabbi to recite the mourner’s Kaddish and offer the boy a proper burial.”

Ungāru režisora László Nemes debijas darbs Son of Saul kaut kādā ziņā ir paveicis neiespējamo. Personīgi – es jau labu laiku nespēju uztvert vēsturiskās kara drāmas kā tā laika realitātes atspoguļojumu. Labākajā gadījumā tikai kā veiksmīgus dramatizējumus ar attiecīgo vidi un šausminošo procesu. Bet nekad neizjūtot ne kripatiņas prātam neaptveramo nežēlības līmeni, kas norisinās kara laikā. Vispārīgi – The Guardian filmu kritiķis Peter Bradshow saistībā ar Son of Saul trāpīgi atgādināja par klasiķa Jean-Luc Godard uzskatiem, ka kino mākslas viena no būtiskākajām neveiksmēm ir izvairīšanās runāt par Holokaustu cerībās izvairīties no tā atkārtošanās.

Režisoram László Nemes ideja par filmu un vizuālo formu, kādā tā tiks pasniegta izveidojās no trim lietām.

Pirmkārt, filmēšanas pārtraukumā, kurā viņš piedalījās kā režisora asistents, viņš iegājis kādā mazā grāmatnīcā, kurā nejauši uzgājis grāmatu “Voices from beneath the Ashes”. Tajā apkopotas Holokausta, precīzāk Sonderkommando aculiecinieku liecībās, kas veiksmīgi paslēptas, tika atrastas daudzus gadus vēlāk. Liecībās aprakstītas nometnes ikdiena – dienas darbu saraksti, darbu organizācija, kādi noteikumi jāievēro, lai izdzīvotu kaut dienu ilgāk.

Otrkārt, četru fotogrāfiju izstāde “Memoir of the camps”, kas bija sarīkota 2001. gadā saistībā ar vēsturnieka un filosofa Georges-Didi Huberman grāmatas iznākšanu. Šīs fotogrāfijas tiek uzskatītas par vienīgajām vizuālajām liecībām kā izskatijās šajā nometnē. Filmā Son of Saul ir redzama atsauce uz šo fotogrāfiju tapšanas procesu.

Treškārt, László Nemes atzīst režisora Elem Klimov 1985.gada filmu “Come and See” kā lielu iedvesmas avotu un idejisko sakni par viena aculiecinieka personisko pieredzi atainojot kara notikumus.

Filma Son of Saul pretēji izveidotajam priekštatam vizuāli skatītāja acīm atklāj salīdzinoši maz detaļu. Visas filmas laiku kamera seko galvenajam varonim Saul, neizlaižot to no kadra līdz pat filmas pāris pēdējām minūtēm. Variējot tikai ar skata punktiem – filmējot Saul apātisko sejas izteiksmi vai pakausi, ļaujot skatītājam kamera objektīva (starpcitu, filmēts uz 35mm lentas, ar 40mm objektīvu un minimālu mākslīgo gaismu) seklajā redzeslokā redzēt tikai izplūdušas aprises. Vienalga, vai tie ir gāzes kambari, vācu komandieri, mirušo ķermeņu kalni vai masveida eksekūcija un ķermeņu dedzināšanas process, skatītājam ir vairāk ir jāiztēlojas nekā tiek ekrānā parādīts. Tam “palīdz” aprīnojami precīzi izveidotie skaņas efekti. Tie veido filmas formai vienu no būtiskākajām sastāvdaļām – atmosfēriskumu – haosa un neizbēgamā gala tuvošanās sajūtu.

Vienīgais pārmetums, kādu esmu dzirdējis saistībā ar šo filmu, ir tās vidusdaļā redzamais personāžu haotisms un neskaidrā notikumu attīstība, kas ļauj atkāpties visas filmas laikā būvētajai ellīgajai sajūtai un prātu nodarbina ar nevajadzīgiem loģikas meklējumiem. Bet īstenībā uzskatu, ka, šis neskaidrības un kaut kādā ziņā mulsuma periods kalpo kā vēl viens vides demonstrācijas pastiprinošais elements, kas tiek pārtraukts ar adrenalīna pārpilno fināla daļu un poētiskajām, pat liriskajām, filmas pēdējām pāris minūtēm, kas realizētas citā vizuālajā noformējumā, bet nekādā veidā nešķiet kā neorganisks iestarpinājums.

Vērtējums: 5 / 5

CREDITS
László NEMES – Director
László NEMES – Script / Dialogue
Mátyás ERDÉLY – Director of Photography
Clara ROYER – Script / Dialogue
Tamás ZÁNYI – Sound
Matthieu TAPONIER – Film Editor
László RAJK – Set decorator
Laszlo MELIS – Music

ACTORS
Géza RÖHRIG – Saul Ausländer
Levente MOLNÁR – Ábrahám
Urs RECHN – Oberkapo Biederman
Todd CHARMONT – Bearded man
Marcin CZARNIK – Feigenbaum
Jerzy WALCZAK – Sonderkommando Rabbi
Sándor ZSÓTÉR – Doctor
Uwe LAUER – SS Voss
Christian HARTING – SS Busch
István PION – Katz
Amitai KEDAR – Hirsch
Kamil DOBROWOLSKI – Mietek
Juli JAKAB – Ella