Tukšais skaistā briesmoņa stāsts [filma: Dead man down / Par vienu mazāk]

Dažkārt mani pārsteidz nesagatavotu, cik teorētiski ļoti laba komanda var izveidot švaku galaproduktu. Pat nav būtiski, vai visiem zināmā mašinērija pie vainas, jo rezultāts liek aizdomāties par komandas dalībnieku iepriekšējiem veikumiem un to, vai tie patiesi ir bijuši tik labi, cik šķita uz to brīdi, vai varbūt tad to vērtējums ir mānīgs. Teiksim, kaut kādu subjektīvu iemeslu dēļ tie likušies labi un ar tīru kinoprodukcijas vispārēju kvalitāti tam nav bijis sakara. Grūti spriest un īstenībā jau nav arī būtiski, jo Dead Man Down ir ļoti, ļoti švaka filma un visi tās tapšanā iesaistītie šķērsām darījuši visu iespējamo.

 

Ir pieņēmums, ka filmai sasniedzot kaut kādu pārāko sliktuma pakāpi, tā kļūst “laba”, vai precīzāk, baudāma, ja tās skatīšanos izvērš par kādas spēles pamatsastāvdaļu vai, gluži vienkārši, uztver kā komēdiju. Šos “spēles noteikumus” man neizdevās pielietot divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, pirms filmas neapdomīgi nebiju iegādājies alkoholu. Otrkārt, nespēju “pārvārīt”, kamdēļ potenciāli tik smeķīga trillera vietā ir sanākusi tik pretencioza un tukša telenovele. Ak, jā, vienīgais, kā varu ieteikt padarīt skatīšanos interesantāku – minēt sižeta pavērsienus (kādus divus, trīs uz priekšu) un dialogu tekstus. Nebūs sevišķi grūti, bet tikt un tā.

 

Režisora Niels Arden Oplev grāmatas Girl with the Dragon Tattoo ekranizācija man šķita daudz īstāka un autentiskāka, kā arī stāstījums daudz līdzenāks, nekā Deivida Finčera tumši popsīgajā un mazliet saraustītajā amerikāņu versijā. Aktrises Noomi Rapace līdz šim labākā loma ir tieši Pūķa meitene,  Lisbeth Salander. Scenārista J.H. Wyman šizīgo darbu The Mexican vienmēr atceros ar pozitīvām emocijām. Un visbeidzot, operatora Paul Cameron darbi (Collateral, Man on Fire, Total Recall) vienmēr ir ļoti baudāmi un skaista piedeva filmas kopējam tēlam. Diemžēl šoreiz tā nu ir sanācis, ka filmā vienīgais baudāmais ir operatora darbs, kas, kā jau saprotams, pats par sevi nespēj izvilkt visu filmu.

Gan klasiskais saldsērīgās atriebības, gan skaistā briesmoņa stāsti filmā Dead Man Down ir savīti kopā ar ārkārtīgi apšaubāmu loģiku, to iztirzājums papildināts ar tik neizprotami muļķīgām detaļām (starpcitu, bezjēdzīgā dekoratīvā lomā ir izcilā Isabelle Huppert) un, uz līdzenas vietas izdomātā sentimenta atmosfēra, kopēta no Paul Haggis filmām, bet diemžēl te nav neviena aktiera, kas uzņemtos noticēt iecerētajam, tādēļ arī viss atgādina A klases filmas vidi ar C (ja tāda ir) klases izpildījumu.

1 stars