Vainīgs uz visiem laikiem [filma: The Hunt / Jagten / Medības]

09

Jāatzīstas, neesmuThomas Vinterberg filmu cienītājs un man šķiet pārāk bieži viņa darbos jūtama kā ar pirkstu iestūķēta emocionālā deva vai citkārt jau sākotnēji priekšā liktās „viss tik slikti, ka vairāk jau nevar” sajūtas dēļ, rodas automātiska pretreakcija, kas liedz pilnvērtīgi izbaudīt pārējas filmas vērtības. Tādēļ pretēji jau festivālos novērtētājai un atzītajai viņa jaunākajai filmai The Hunt / Jagten / Medības īpašu uzmanību un cerības neveltīju. Ne vienu vien reizi, tur atzītās filmas man bijušas absolūti vienaldzīgas un emocionāli nesaistošas, bet ne par to tagad.

 

The-hunt

The Hunt režisoram runājot par mūsdienās diemžēl jau ierasto pedofilijas tēmu, nekavējoties šīs gara slimības iztirzājumā un saknes meklējumos, ļoti cilvēcīgi izdodas atspoguļot lāga džeka dzīves izpostīšanas notikumus, kur visa cēlonis balstīts aplamajā apgalvojumā „bērni nemelo”. Turklāt šeit, atšķirībā no John Patrick Shanley līdzīga sižeta filmas Doubt, jau no paša sākuma nav varbūtības iespējas par to vai viņš to ir vai nav darījis.

 

Jagten045050-651x434

Filma uz traģiskāMads Mikkelsen tēla fona izceļ mūsdienu sabiedrības aklo ticību kāda teiktajam un neizprotamo situācijas ļaunākās versijas pieņemšanu par neapgāžamu realitāti, līdz tādam absurda līmenim, ka ātri vien pieņēmumi pārtop faktos un fakti par it kā nebūtiskām detaļām. Masas neizprotamā, vakara ziņās un citos masu medijos redzēto šausmu, vēlme piedzīvot savā pilsētelē un sekojošā loģiskā aizstāvības cīņa un grēkāža krustā sišana, man liek aizdomāties par to kurš tad vairāk jāsargā no tv kastes ietekmes. Bērns, kura psihe un saskarsme ar apkārtējiem tikai attīstās – meli, visbiežāk ir tikai realitātes interpretācija neatbilstošās situācijās un normālos apstākļos uztverama par bagātu fantāziju vai vecāki, kas neizprotot situāciju vienojas tādā kā kolektīvajā histērijā, aizmirstot ilggadēju draudzību un medību partnera uzticēšanās pamatnosacījumus, kas balstīta uz ko vairāk kā vārdiem, un principā ir vienīgais, kas attiecīgajā situācijā būtu jāņem vērā, un kas var novērst filmā redzamo notikumu attīstību.

 

Thehunt_01

Jāizceļ,Drive režisoraNicolas Winding Refn saulītē iecelto aktieri, kas piedalījes vairākās (Pusher I un II,Valhalla Rising) viņa filmās, Mads Mikkelsen perfekti noskaņotais lomas atveidojums un jūtu progresējošā grušana, kad ne tik fiziskais pazemojums pieliek punktu lejupslīdei un eksplodē, bet Ziemassvētku vakara dievkalpojumā sapulcējušos “miers un saticība uz zemes” attieksme, ar kliedzošo liekulību, kas būtībā neatšķiras no aklas sekošanas jaunākajām modes un visām pārējām tendencēm, kur visa pamatā ir „visi tā dara” jeb “tā ir pieņemts”.