Focus / Fokuss Atgādinājums par aizgājušo laiku kino

Laiki, kad Will Smith tika uzskatīts par vienu no pasaules varenākajiem aktieriem, ir garām. Tāpat kā tas diezgan straujā tempā notika gan ar superzvaigzni Johnny Depp un vēl pirms tam ar Bruce Willis. Pirmkārt, vecums jau vairs nav tas; otrkārt, ambīcijas, ar kādām tiek sagaidīta katra nākamā šo zvaigžņu filma, gluži vienkārši ir neadekvātas un tam sekojošie finansiālie fiasko likumsakarīgi. Šķiet, ka beidzot arī pats Belēras princis, Lielais Villijs to ir sapratis; katrā ziņā cenšas pieņemt kā neizbēgamu faktu – nesen atzina, ka arī viņš uzskata, ka viņa iepriekšējā filma After Earth bija neveiksme un ne tikai finansiāla. Kā minimums tas sola šī aktiera centienus pārprofilēties uz mazāka budžeta filmām, stāstiem, kas ir piezemētāki un ne obligāti saistīti ar pasaules glābšanu. Vai šie pūliņi atmaksāsies un vai redzēsim Will Smith arī “normālās” lomās, rādīs laiks. Bet pagaidām mums vēl jāskatās, kas Holivudā saražots vēl rēķinoties, ka šamējais spēj savākt milzu kasi no jebkuras lomas, kamkurai piekritis veltīt savu laiku. Ar to es domāju gaidāmo supervaroņu sāgu Suicide Squad un trešo daļu filmai Bad Boys.

Will Smith filmogrāfijas pazinējiem viņa jaunāko filmu Focus varētu raksturot kā Hitch 2 jeb Hitch: Desmit gadi vēlāk. Protams, šādas tādas izmaiņas ir un filma nu galīgi nav par tematiemtēmām, kas caurvija Hitch, bet, kā jau lielai daļai superzvaigznēm tas gadās, viņu lomas vairumā gadījumu atšķiras tikai ar varoņa vārdu un nebūtiskām detaļām backstorijos. Tam par pierādījumu kalpo jaunākās filmas izskaņas aina, kurā Will Smith tēls viszinošais krāpnieks Nikijs (!) ir par mata tiesu līdz “pāriešanai” Bad Boys detektīva Mike Lowrey izturēšanās ampluā. Bet kam negadās… galvenais, ka vēl cenšas tēlot utt..

Režisoru duo Glenn Ficarra un John Requa, kuri vairāk pazīstami kā filmu Crazy, Stupid, Love. un I Love You Phillip Morris režisori savā jaunākajā darbā Focus, pievērsušies mazliet nopietnākām tēmām un lielākam vērienam nekā ierasts. Vai tas izdarīts veiksmīgi? Pilnīgi noteikti nē, bet virziens ir interesants un ceru, ka režisoriem tiks dota vēl viena iespēja, kurāā varēs labot šajā filmā pieļautās kļūdas.

Kā jau minēju, Will Smith filmā Focus atveido augsta ranga krāpnieku, organizētās noziedzības virsvadoni un diriģentu. Focus mēģina mums atgādināt vai, pareizāk sakot, jaunāko paaudzi, kura būs šīs filmas pamatauditorija, iepazīstināt ar sen aizmirstu, bet tik simpātisko komēdijas un piedzīvojumu filmas subžanru – kramplaužu, krāpnieku dēku stāstiem, kuriem piemīt pasakām raksturīgais vieglums un Amerikāņu sapņa glance… ja gribat – glamūrs.

No vizuālā skata punkta Focus neslinko – vide izveidota nevainojami skaista, darbošanās augstākajā līmenī un kā jau šādām filmām pienākas – galvenais aksesuārs, nereti femme fatale, atrasta “aktuāla”, turklāt nebaidīšos šī salīdzinājuma, mūsdienu Grace Kelly – aktrise Margot Robbie, kas dažiem zināma kā austrāļu TV ziepju operas Neighbours absolvente, bet vairumam kā Martin Scorsese filmas The Wolf of Wall Street košā broša.

Ja skatās tālāk par filmas Focus ārieni – vidi un aktieriem, skaidri redzams, ka tā ir mocīta un graizīta, kamēr panākts kaut kāds kopsaucējs un vidusceļš. Izskatās, ka veidotājiem iecere bijusi plašāka un vērienīgāka – pamatīgāka nekā kundziņiem, kuri ir galvenie naudas turētāji, kuru vēlmes saistībā ar šo filmu aprobežojušās ar vieglu mīlas stāstu, kuram “piešpricēts” kriminālelements. Filmas gaitā ir vairākkārt redzams, kā it kā krāpnieku filmu subžanram svarīgas detaļas un obligātā vizualizācija ir atstātas novārtā, lai priekšplānā un tuvplānā izvirzītu izskatīgo aktieru pāri. Bet problēma tā, ka arī šim tuvplānam vairāk par modes žurnālu cienīgiem skatiem arī nav – skaisti, bet bez kaisles vai attiecību vilkmes. Lielā mērā galvenā aktieru pāra centienus grauj mulsinošās peripetijas, kad nav saprotams vai attiecības ir apmāns un kāds uzmešanas plāns vai patiesība. Un tiklīdz skatītājs notic, tiek apmests kūlenis un viss atgriežas nulles pozīcijā, turklāt ar ilgu pilniem, bet neizskaidrotiem, aktieru skatieniem.

Tā nu smieklīgi sanāk – lai arī filmas operators vairākkārt rotaļājoties ar bezfokusa kadra (līdzīgi kā to reiz darīja režisors un operators Steven Soderbergh filmā Side Effects) efektu, it kā vēlējies akcentēt filmas nosaukumu, bet īstenībā tikai pasvītrojisto, cik ļoti šie bezfokusa kadri raksturo kopējo filmas gaitu.

P.S. Filmā ir divas ļoti labas sīkvences. Pirmā, mazliet paredzama, bet labi nostrādāta, un pilnīgi noteikti labākā azartspēļu aina ilgā laika posmā, un otrā, principā, īsfilma filmā, kurā tiek atainota ļaundara miesassarga darbību kopums, pirms viņš sagūsta mīlnieku pāri.

 

Vērtējums: 2 / 5

.