Latvijas jauno režisoru īsfilmu programma “6 Stiķi”

303539_407045132682270_1480031808_n

Kas ir “6 Stiķi”?

Skatītāji vienkopus var noskatīties tikko prestižajā kino festivālā „Raindance Film Festival” iekļauto Unas Rozenbaumas darbu „Logs”, Dāvja Kaņepes „Noklausīšanos”, Ilzes Kungas-Melgailes „Gaismas zīmes”, Paula Ķestera „Personību veikalu”, Elīnas Eihmanes filmu „Gūtenmorgens un trešā acs”, kā arī Lielā Kristapa ieguvēju –  Ivo Brieža īsfilmu “Filma”.

Programmas producente Zane Puriņa skaidro, ka īsfilmu programmas nosaukums „6 stiķi” nav nejaušība: „Kino  tāpat kā kāršu spēle ir apsēstība un kaislība. „Stiķis” kāršu valodā nozīmē vinnēta izspēle, un šīs īsfilmas patiešām ir vinnējušas. Tāpat vārds „stiķis” mums saistās ar kādu atrakciju vai triku, ko skatītāji noteikti varēs piedzīvot „6 stiķu” seansos.

 

 

430406_237138286366835_73003547_n
395708_237138299700167_1031864837_n
425712_237138223033508_2127432806_n
426358_237138099700187_121477296_n
402462_237138276366836_777215307_n
400223_237138183033512_1771069616_n
402530_237138133033517_62239417_n
406488_237138356366828_1715645248_n
425072_237131196367544_2086418009_n
427243_237138253033505_1427157120_n
532638_10150662364123585_314685383_n

 

„Filma” režisors: Ivo Briedis

Īsfilma (garums: 57 min.) ar šo, manuprāt, ļoti neizdevīgo un neparocīgo nosaukumu ir labs piemērs, kā būtu jātaisa bezbudžeta filmas, un kurā virzienā būtu jāiet latviešiem, kam nu makten’ gribas veidot kino, bet (bezmaz vai obligāto) valsts finansējumu neredzēt kā savas ausis. Man pašam personīgi ļoti patīk šīs mazās filmas, kas balstās uz kādu nepazīstamu vai mazpazīstamu aktieru darbu un ļoti lokālu notikumu. Kādreiz ļoti dīvainu, bet visbiežāk pavisam ikdienišķu atgadījumu. Filma „Filma” savā ziņā turpina „Kolka Cool” aizsākto bezdarbības tēmu un to it kā milzīgo vēlmi kaut kā aizpildīt laiku ar ko baigi foršu. Šajā gadījumā tā ir vēlme veidot kino – „filmu kā Hercogs to darīja” (Werner Herzog). Bet process apraujas pie gandrīz visiem zināmā – idejas trūkuma un atskārsmes, ka pati tehnika būtībā gala produktam ir tikai maziņš piedēklis, kuram galīgi nevajadzētu pievērst tik lielu uzmanību kā bieži dara.

 

Lai gan filmā ir ļoti spilgti tipāži un pāris ļoti spilgti dialogi, kas ļoti labi raksturo filmas izveidoto atmosfēru un notikumu gaitu, tās nobeigums, ja tā var izteikties, ļoti nosita apetīti. Es gan ārkārtīgi reti filmu vērtēju ņemot vērā tās izskaņu, jo uzskatu, ka 80% gadījumu, tas ir sačakarēts un galīgi ne tādā līmenī kā iztirzājuma daļa, bet „Filmas” nobeigums lika man (morāli) nospļauties, jo tik mazai un smieklīgai filmai nevajadzēja tādu drūmu un, pieņemu, dziļdomīgu izskaņu. Jā, protams, gribējās kādu risinājumu tam mistiskajam elementam, bet varbūt tomēr nevajadzēja. Ceru uz DVD alternative ending sadaļu. Joks.

 

P.S. Ļoti patika muzikālais noformējums:

 

 

 

Vairāk info „Filma” facebook lapā.

 

Nokl_1

„Noklausīšanās” režisors: Dāvis Kaņepe

Neskatoties uz bildes, ne tā, ka slikto, bet dīvaino kvalitāti, par šo īsfilmu neko īpašu nav ko teikt. Ne sliktu, ne labu. Izteikts piemērs kādēļ īsfilmas man pārsvarā ir vienaldzīgas. Pārsvarā mani atstāj ar jautājumu – un? Šī, Dāvja Kaņepes itāliešu valodā skanošā īsfilma ir par mūžīgo spekulāciju ar klaidoņiem un Mersedesiem. Proti, vai bomži, šajā īsfilmā, precīzāk – ielu muzikanti, patiešām ir trūkumcietēji vai tomēr krāpnieki. Šis stāsts iztirzā muzikantu un ielu „īpašnieku” darba devēja un ņēmēja attiecības un to specifiku.

 

Gaismaszimes

„Gaismas zīmes” režisore: Ilze Kunga-Melgaile

No nominēto čupiņas šī ir ar vislielāko rūgtuma garšu. Ideja un stāsta komiskums ir ļoti patīkams, bet dialogu kokainība…pat teiktu nereālistiskums un aktieru neatbilstošais tēlojums grauj visu labo iespaidu un vairākas citādi ļoti labas ainas. Žēl, jo filma Seržanta Lapiņa atgriešanās arī sirga ar šo pašu kaiti, bet Keišs spēja izvilkt un padarīt šos mīnusus kaut par maziņiem, bet plusiem. Bieži šķiet, ka scenāristiem un režisoriem apkārt nav neviena patiesa drauga, kas par viņa darbu spētu acīs pateikt, ka cilvēki tā nerunā un neuzvedas, vēl jo vairāk šādi – cilvēki parastie.

 

Personality_shop
Perso

 

„Personību veikals / Personality shop” režisors: Pauls Ķesters

Tehniski vislabāk veidotā īsfilma. Var redzēt, ka cilvēks ir redzējis klasikas lielās filmas un lietojot tur redzētos elementus veidojis šo mazo stāstiņu ar „ja tantiņai būtu riteņi” motīvu – ja cilvēki spētu mainīt sevi iekšēji tikpat vienkārši kā ārieni – nopērkot Drogās jaunu matu krāsu. Visiem filmas Total Recall zinātājiem ideja jau būs zināma gadiem, bet tiem kam tā ir svaigums, atliek paprātot par šīs iespējas lietderību un apburtā loka principu. Ar labu scenāriju un visticamāk jau nelatviešu aktieriem, Paulam Ķesterim var izdoties laba debija pilnmetrāžas kino.

 

Gutenmorgens-un-tresa-acs3

„Gūtenmorgens un trešā acs” režisore: Elīna Eihmane

Šī isfilma arī ļoti spilgti iezīmē manis minēto „un?” sajūtu. Brīžam smieklīgi (tas gan visvairāk Keiša tēlotā čomiņa dēļ), bet pārsvarā jau nesaprotami (Gūtenmorgenā gan bez izteiktā mistiskuma, bet kopējā sajūtā atgādināja citu Latvijā tapušo īsfilmu Ejiet, bērni, rotaļās), vai vēl biežāk ir sajūta, ka tāda māžošanās vien ir. Bez kāda mērķa vai sakarīgas domas. Un ja arī ir doma, tad man šķiet neatbilstoši pasniegta.

 

321557
4349833_original_1332409600

 

„Logs” režisore: Una Rozenbauma

Varu piekrist, par īsfilmu sacītajam, ka tā ir ļoti krāšņa un pilna ar noskaņām, bet samākslotie dialogi un pārlieku lielā, sauksim to par mistiku, mani kaitināja. Varbūt garlaikotā meitene vēl ne tik ļoti kā sulainis un kā arī šķiet nepareizi „noskaņotais” muižas jaunais darbinieka tēls. Turklāt visas īsfilmas skaņas kvalitāte ir vienkārši drausmīgā līmenī. Visi teksti tā vien šķita pasvītroti treknrakstā.

Sanāca tā, ka skatītāju ilgi iepazīstināja ar visu apkārtni ar lielām pretenzijām uz notikumu, kas visu mulsuma un jautājumu pilno atmosfēru atrisinās, bet beigās tāda neliela pasmiešanās par skatītāju sanāca. Sajūta apmēram kā iekšējo joku no malas būtu noskatījies. Bet tas jau īsfilmas formātam piedienas un dažkārt pat ir vajadzīgs.