Savages / Mežoņi Meksikāņu dārznieku rūpala

Ja pasaulē, nebūtu n-to poliču seriālu, kas mūsdienās ļoti veiksmīgi ir ieņēmuši standarta bojeviku un detektīvu vietu, kā arī, ja mēs katru nedēļu nesaskartos ar filmām, kas īsi raksturojamas „nu tāda normāla” vai pat ļaunāk – „nenožēloju, ka noskatījos”, tad arī, visticamāk, jaunākā lielrežisora Oliver Stone filma Savages / Mežoņi, kurā, kā ierasts, pats pielicis arī roku pie scenārija tapšanas, būtu vieglprātīgāk uztverama, un bauda no tās skatīšanās neizmērojami lielāka. 

2414-d014-00015r-jpg_190154

 

Turklāt, Oliver Stone vārds filmai Savages noteikti nedod nekādu bonusu. Gluži otrādi. Proti, domāju lielākajai daļai šī režisora vārds asociējas vairāk ar tādām filmām kā Natural Born Killers, Any Given Sunday un U-Turn vai arī WallStreet, JFK un Born on the Fourth of July, kas, neskatoties uz viņa nekādajām (protams, gaumes jautājums un ieinteresētība iztirzātajā tēmā) World Trade Center, W., Wall Street: Money Never Sleeps, rada praktiski vienmēr nevēlamo milzu ažiotāžu un cerības, kas pārsavarā nepiepildās. Diemžēl tā  ir arī šoreiz.

 

Lively-savages-stills-02

 

Vēl nesen atkārtoti noskatījos Natural Born Killers, un spilgtums, pārmērība, stindzinošā Tarantino scenārija vardarbība, kam gandrīz vienmēr seko kulta statusa birka, ir nenoliedzama. Skatoties uz jaunāko laiku līdziniekiem, jāsaka – neatkārtojama. Kaut vai piemēra pēc varu minēt, ka ne lielu režisoru (kā Oliver Stone), tā arī ne lielu aktieru dalība Tarantino stila filmās nenodrošina veiksmi – filma Catch.44, kas pulcēja Bruce Willis, Forest Whitaker un Malin Akerman (starpcitu arī Shea Whigham no Boardwalk Empire, kurš piedalās arī Savages – būs jāuzmanās no viņa filmām), un kopumā veidota diezgan precīzi šī stila tradīcijās, izrādījās tukša skaņa – tikai ar vienu sakarīgu dialogu, pašā filmas izskaņā. Piemērus varētu minēt vēl, bet domāju, ka doma uztverama – žanrs eksluzīvi pieder Tarantino, un kā izskatās arī pats meistars ir pievērsies jau kam citam.

 

Lively-savages-stills-03

 

Neskatoties uz visu iepriekš minēto, Oliver Stone, godinot narkobiznesa / meksikāņu noziedznieku / atriebības / visiBeigāsTiekNošauti kino tradīcijas un, protams, filmas sakarā nelaiž garām lieku reizi propagandēt arī marihuānas legalizācijas pozitīvo pusi, ir atgriezies vecajos laikos un mēģinājis uzburt Natural Born Killers psihopātisko sajūtu apvienojot to ar sapņainās daiļavas aizkadra stāstītājas (Blake Lively) elementu. Nevajadzēja. Jo Savages, ir sanācis no sērijas „viss jau kaut kur redzēts” produkts jaunā spilgtā papīrītī (jā, tāpat kā The Watch), kurš ar katru minūti pēc atsaiņošanas viļ arvien vairāk un vairāk. Domāju, vecmeistars, ļaujoties popkultūras diktātam, vistrakāk ir nošāvis garām ar aktieru sastāvu. Pirmkārt, jau radot kārtējo filmu, kur aktieru vārdu rinda tik gara, ka jādomā, kā satilpināt filmas plakātā, un, otkārt, bez mazākās sajēgas, kā visus šos vārdu īpašnieku tēlus savaldīt un radīt kaut nedaudz ticamu filmas kopainu (kā tas izdevās Stīvenam Soderbergam ar Contagion).

Blake-lively-taylor-kitsch-aaron-johnson-savages-stills-13

 

Skumīgi, bet viens no Savages zviedru ģimenes modeļa brašuļiem – Taylor Kitsch (Battleship, John Carter) ar šo skatāmgabalu oficiāli dēvējams par filmu, kurās piedalās, gremdētājspēku. Varam tikai minēt, cik labi veiksies gaidāmajai videospēles Need for Speed ekranizācijai, kurā, kā baumo, galveno lomu piešķīruši tieši viņam. Bet no pārējā aktieru sastāva vienīgais, kas pelnījis jelkādu atzinību, ir Benicio Del Toro un viņa meksikāņu (tjipa) dārznieku bandas vadītāja loma, jo pat efektīgajai Frīdai – Salma Hayek ar Mia Wallace frizūru un dekoratīvo uzvedību ir spēcīga latino seriālu piegarša (kā pierādijums šis Savages treileris spāņu valodā).

Blake-lively-taylor-kitsch-aaron-johnson-savages-stills-02

 

Kā jau no filmas treilera varēja noprast, ar tās vizuālo noformējumu viss ir kārtībā. Tas ir krāšņs, bet tradicionāls, kas pats par sevi nav nekas slikts, bet tiklīdz sākas dialogi un filmas notikumu attīstība, tā viss jūk un brūk, un galu galā pāri paliek pārizstiepta (filma būtu ļoti daudz ko ieguvusi, ja būtu 50 minūtēs īsāka), teatrāla, ar nereāliem (kā no veco laiku bojevikiem izkāpušiem) tēliem papildināta CSI: Miami sērija, kuras iznākumu(s) var paredzēt katrs, kas kaut vienu reizi redzējuši filmu par narkobiznesa ģēlām.