Nākotnes murkšķa skrējiens [filma: Edge of Tomorrow / Rītdienas Robeža]

Reiz Tom Cruise bija pasaules varenākais aktieris un jebkas, kam viņš pieskārās, pārvērtās par zeltu, metaforiski izskoties. Bet nu 2014. gadā (tā arī 2013.g.), šī, pēc skata mūžam jaunā, nu jau gandrīz 52 gadus sasniegušā aktiera karjera nav tik viennozīmīga un, kā saka, vienos vārtos. Pēdējo piecu gadu laikā no piecām filmām ar viņa piedalīšanos finansiāli izdevusies ir tikai viena. Un tā pati ir turpinājums, ceturtā sērija Mission Impossible pilnmetrāžas seriālam, kuru viņš kopā ar režisoru Brian De Palma aizsāka pirms 18 gadiem.

 

Par spīti ne īpaši spožajam karjeras posmam Tom Cruise pagaidām vēl nav meties panikā – nav sācis filmēties aizgājušo gadu filmu turpinājumos, tādejādi straujā veidā sevi pārvēršot par “norietējušo zvaigzni”, par kuras eksistenci interesējas tikai ārpus ASV teritorijas (līdzīgs stāsts ir ar aktieriem Bruce Willis, Johnny Depp, Will Smith). Kaut zināmas tendences ir – tā pati Mission Impossible franšīze un nesen paziņotais turpinājums Tony Scott režisētajai filmai Top Gun, kas bija aktiera pirmā lielbudžeta spriedzes filma.

 

Lai vai kā, ar tām veiksmēm, Tom Cruise ir un paliks amerikāņu smukģīmīšu ēras galvenais cilvēks, kurš savu vīrišķību apliecina piedaloties praktiski visās savu filmu spriedzes ainās… kas apsveicami, jo ar aktierspēles virtuozitāti viņš nevar lepoties. Un, lai vai kā, joprojām atrodas cilvēki, kas tic viņa kā superzvaigznes statusam un piešķir filmām ar viņa piedalīšanos milzu budžetus (Knight & Day un Oblivion filmas katra varēja lepoties ar monstroziem budžetiem – aptuveni 120 milj. $). Cerībā uzķert pareizo lomu un tēmu, kuru varētu attīstīt un radīt, kā jau tas tagad Holivudā tiek uzskatīts par veiksmes stāstu, – franšīzi ar n-tajiem turpinājumiem. Daļēji jau tas ir sanācis – Tom Cruise tikai ārpus ASV robežām finansiāli veiksmīgajai filmai Jack Reacher ir apstiprināts turpinājums.

 

Arī aktiera jaunākā filma, režisora Doug Liman (The Bourne Identity, Mr. & Mrs. Smith, Fair Game) sci-fi supergrāvējs Edge of Tomorrow ar budžetu nedaudz mazāku par 200 milj. $ ir studijas Warner Bros. visai drosmīgs gājiens. Turklāt, tā nav ne komiksa, ne videospēles ekranizācija, pat ne populāras bērnu spēļmantiņas pārtapšana pilnmetrāžas filmā. Tātad, priekš lielbudžeta kases grāvēju mūsdienu standartiem, oriģināls stāsts. Bet īstenībā, japāņu rakstnieka Hiroshi Sakurazaka zinātniskās fantastikas romāna All You Need Is Kill ekranizācija, jeb precīzāk, Sakurazaka romāna motīvu un ideju pārcelšana amerikāņu lielbudžeta, meinstrīma kases grāvējā. Precizējums vajadzīgs, lai paskaidrotu, ka noslēpumainais juceklīgums notikumos, galvenā varoņa (starpcitu, romāna galvenajam varonim uzvārds ir Keiji, bet Cruise atveidotajam varonim Cage) mulsums un neordinārais stāstījuma veids, kas jau no pirmajām romāna lapaspusēm lasītāju iepin notikumu epicentrā – kaujas lauka haosā un asinspirtī, plašai auditorijai (PG-13 un 3D) paredzētajā tīrasiņu amerikāņu filmā būs nolīdzināts līdz pamatiem, no oriģinālmateriāla atstājot vien pamatdomu, idejas un atsevišķas detaļas.

 

Skatoties Edge of Tomorrow pārņem tās pašas “viss jau kaut kur redzēts” sajūtas, kas nogremdēja Tom Cruise iepriekšējo sci-fi filmu Oblivion, bet kā pierādījums, ka ne vienmēr vajag kaut ko jaunu, neredzētu un svaigu, lai tīrs popkorna kino nostrādātu uz pilnu jaudu, Edge of Tomorrow ir perfekts piemērs. Tajā nav ne kripatiņas (atskaitot jau minētās oriģinālromāna pamatdomas detaļas, kas arī zināmā mērā aizgūtas no Harold Ramis filmas Groundhog Day vai redzētas jaunajai filmai tuvākā veidolā, režisora Duncan Jones filmā Source Code) oriģinalitātes un svaigu ideju. Bet viss strādā kā labi ieeļots mehānisms, bez liekām blakuskustībām un vilcināšanās.

 

Protams, ik pa laikam pārņem sajūtas, ka šo to varēja izveidot mazliet interesantāk, bet tad atkal jāatceras, ka Edge of Tomorrow ir milzīgs budžets, kurā eksperimentiem nav vietas, turklāt režisors zināms kā klasisku lielbudžeta kino un tv seriālu producents (Suits, Covert Affairs, Knight Rider), kurš zina savu arodu un neaizraujas ar citādumu. Nelielo rūgtumu, kas rodas arī spriedzes ainu starplaikos – tēlu attīstības pārāk paredzamajā gājumā, liek aizmirst filmas ritms un spriedzes ainas, kuras pat caur kaitinošo, bildi pasliktinošo, 3D efektu, izveidotas aizraujošas un spilgtas.

 

Kopumā jāsaka, ka Edge of Tomorrow par spīti savai neoriģinalitātei, patīkami pārsteidz. Ar rotaļīgo un pārsvarā ar montāžas palīdzību panākto jautro pasniegšanas manieri ir sanākusi interesanta un aizraujoša (vismaz uz skatīšanās brīdi) atrakcija, kas pilda savu tiešo uzdevumu.

.

Vērtējums: 4 / 5

.