Pastāstiņš par meistaru [filma: Hitchcock / Hičkoks]

Hitchcock-teaser-poster-header

Nav jābūt lielam kino pazinējam, lai zinātu dažus faktus par diženo režisoru Alfred Hitchcock. Proti, viņam bija mazliet savdabīga, bet laba humora izjūta, viņš dievināja skaistas blondīnes un mīlēja iedzert. Apvienojumā ar nerimdināmu vēlmi radīt cilvēkos satraukuma un baiļu sajūtu, tās patiešām ir galvenās lietas, kas raksturo šo režisoru, bet vai lai vēlreiz uzsvērtu tikai šos faktus ir jārada filma? Vai patiešām šis režisors nebūtu pelnījis padziļinātāku personības izpēti kā to mums piedāvāSacha Gervasi filmāHitchcock?

Anthony-hopkins-in-hitchcock-2012-movie-image1

Lai arī savā būtībā Hitchcock nav slikta filma, un cilvēkiem pārsvarā patiks sava vieglā stāstījuma dēļ, esmu gaužām vīlies tik pliekanā un karikatūriskā vēstījuma izvēlē. Katram taču, kaut vai šo pašu filmu vērojot, rodas vēlme uzzināt kāpēc viņa filmas tapa tieši šādas, un kā viņš kļuva par celmlauzi vairākos kino žanros. Sacha Gervasi filma diemžēl izvēlas vieglāko ceļu – ar izcilu aktieru ansambli (Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Danny Huston, Toni Collete, Jessica Biel, James D’Arcy u.c.) skaisti imitē tā laika elpu, it kā mazliet pa jokam apspēlējot dažādas tā laika klišejas un pat filmas centrālo problēmu – Hitch (call me Hitch, loose the cock) un sievas Almas attiecības, apvij ar komiskiem elementiem un vieglu pamācību izskaņā, tādejādi maldinot, ka pēc filmas Psycho uzņemšanas viņu starpā viss bija kārtībā (live happily ever after). Bet tad atkal, tas jau bija paredzams, kaut Sacha Gervasi nav scenārija autors, viņa iepriekš sarakstītie darbi – The Terminal (ar Tom Hanks) un Henry’s Crime (ar Keanny Reeves), liecina par zināmu un visādā ziņā patīkamu rokrakstu, kuru būtu tikai loģiski sagaidīt arī no viņa režisētajām filmām.

Anthony-hopkins-and-scarlett-johansson-in-hitchcock-2012-movie-image

Visu cieņu seram Anthony Hopkins un viņa darbam, radot, cik nu mīmika ļauj, diezgan precīzu Hitchcock imitāciju, bet manuprāt visi centieni, kopējās filmas intonācijas dēļ, ir mazliet ar ākstīšanās piegaršu. Lai cik precīzi viņš runātu, paskatītos, regulārie rotaļīgie mūzikas pavadījumi to degradēja. Jā, tik vienkārši.

Hitchcock

Ja ir vēlme redzēt ne tik simpātisku un rotaļīgu šī britu režisora atveidojumu un stāstu, kas vairāk atklāj filmēšanas aizkulises un paša meistara apsēstību ar pašizveidotajām superzvaiznēm – blondīnēm, iesaku noskatīties HBO tv kanāla Kinky Boots režisora Julian Jarrold veidoto filmu The Girl, kur Hitchcock lomā iejūtas Toby Jones, bet blondīni jeb Tippi Hedren atveido Sienna Miller. Šī filma, pateicoties citam skata punktam, proti, filma balstīta uz Tippi Hedren atmiņām par darbu pie filmām The Birds un Marnie, ir daudz saistošāka, un atklāj mums lietas, par kurām mēs jau tāpat nojautām. Par to, ka Hitchcock apsēstība nerobežojās tikai ar savu blondīņu fotogrāfiju aplūkošanu, viņa vēlme iedzert nebija tikai kā bērna kāre pēc konfektēm un par to, kādas motivācijas vadītas tapa labākās The Birds ainas.

Scarlett-johansson-in-hitchcock-2012-movie-image

Bet kā jau teicu, filma Hitchcock nav slikta, taču pārlieku virspusēja gan. Tā noteikti ir interesanta skatāmviela jaunākajai paaudzei, kas ļoti cerams noskatījušies šo filmu, ieinteresēsies par šī režisora filmām un sapratīs, ka praktiski visu mūsdienu šausmeņu un trilleru ainas būvētas pēc Alfred Hitchcock mērauklas, kā arī Hitchcock būs gana laba filma visiem, kam patīk kinoekrānos vērot skaistus cilvēkus skaistā vidē un stāstu ar pamācību un pacilājošu nobeigumu. Bet visiem, kam ir vēlme uzzināt ko jaunu par šo korpulento, kompleksaino un sarežģīto britu filmu ģēniju, šī nebūs īstā filma – skatoties viņa filmas varēs vairāk patiesības izlobīt.

2012-04-20_133804_hopkinshitch