Soģa otrais uznāciens [filma: Dredd 3D / Dreds 3D]

Kad Marvel filmu studija šķietami radījusi ideālo supervaroņu universu un toni šajā filmu žanrā, bet C. Nolan Batman filmas kā ārkārtas gadījums nekad netiek pielīdzināms citiem šī žanra veikumiem, jebkurš cits komiksa ekranizācijas veikums tiek uztverts diezgan skeptiski, jo gluži vienkārši nav pārliecības, ka skatītāju pieprasījumam pēc tām nav sasniegts augstākais punkts. Un nav jau arī tā, ka citu filmu studiju veidotāji censtos veidot ko interesantu (Green Lantern, Ghost Rider), bet savukārt ar savdabīgo (Chronicle, Green Hornet) šajā žanrā neiet sevišķi gludi.

 

Dredd-image03

Lai arī Pete Travis (Vantage Point, Endgame) versija par britu komiksa2000 AD vienu no galvenajiem varoņiemJudge Dredd, viennozīmīgi pieskaitāma pie komiksgrāmatas savdabīgo risinājumu ekranizācijam, es ļoti ceru, ka cilvēki to novērtēs un atzīs, ka bez galvenā varoņa, saucamā, aizsākuma stāsta, klasiskā pasaules glābšanas un cīkstiņa ar mutantiem vai citu planētu iemītniekiem, var iztikt.

Dredd-image01

 

Šīgada versija par Tiesnesi jeb kā filmā minēts Soģi Dredu ar nosaukumuDredd 3D noSylvester Stallone 1995. gada atveidotā skarbā (tiem laikiem), bet tik ļoti parodiski popsīgā tēla versijas atšķiras tik būtiski, ka šķiet nav vērts vilkt jebkādas paralēles. Un tas labi, jo redz’ kā ar SpiderMan iznāca. Es nesaku, ka man nepatika iepriekšējā versija, vienkārši tad bija citi laiki un, protams, cita uztvere. Jaunā filma ir apzināti gājusi pavisam citu ceļu un īstenībā ceru, ka atvērusi durvis daudziem līdzīgas brīvības žanra kino, kur nav obligāti jābūt vērienam un fantastiskiem specefektu blāķiem, lai pasniegtu, ierasti, diezgan plakanos stāstus. Jā, ar stāsta sarežģītību Dredd arī neizceļas, bet komikss ir komikss – bilžu grāmata, kur akcents uz vizualitāti.

 

Dredd-image07

Dredd 3D pievilcība ir tā minimālismā. Viss ir lakonisks. Sākot ar pašu Dredd akteriKarl Urban, kas tā arī visas filmas laikā nenovilka savu pusi sejas aizklājošo masku, zemā un nedaudz aizsmakušā balsī, nu gluži kā pats Batman Christian Bale, neielaidās garās pārrunās ar sliktajiem, un sižets, kas atgādināja indonēziešu mordaboju The Raid: Redemtion, kurā principā visi notikumi risinās vienas ēkas vairākos stāvos. Papildus tam efektīvi iestarpinātieDiscovery Channel raidījuma Time Warp tipa momenti, kas ļauj mums notikumus vērot tūkstošiem reižu lielā palēninājumā. Kā piemēram, beidzot mēs redzam, kas notiek ar cilvēka seju, kad to cauršauj lode un cik ļoti asiņu šļaksti atgādina Coca Cola reklāmās. Vai cik ļoti kritiens caur loga rūtīm lejup no divsimtā stāva var būt izveidots kā skaists sapnis ar stiklu lauskām, kas tik ļoti atgādina mirdzošas zvaigznes. Skaisti taču.

Dredd_001

 

Nevar arī nepieminēt telepātes, jauniesauktās tiesneses Andersones, aktrisesOlivia Thirlby (The Wackness, Juno) vīziju vizualizācijas, kas variēja no CSI notikumu iespējamās attīstības atēlošanas veida līdz B kategorijas filmu netīrās noskaņas stilīgumam un nepiegludinātības.

 

Judge-dredd-karl-urban-chin-look

Lai neizklausītos pārāk glaimojoši, filmā ir arī manuprāt paliels mīnus – ritms varēja būt nedaudz jestrāks, un muzikālais pavadījums, kaut bija uz ļoti pareiza ceļa, tomēr izklausījās ne līdz galam nostrādāts un vairākās vietās prasījās kas efektīvāks.

 

Dredd no 21.09.12. skatāms kinoteātros MultiKino un Cinamon. Tikai 3D formātā.